EN
The investigations were conducted on 21 BP Oregon cutting chains, with five top-plate filing angle values: 20°, 25°, 30°, 35° and 40°. The chain saw was a 254 Husqvarna model with an Oregon 15” bar. The vibration measurements were conducted while cross-cutting pine logs, and they were performed according to the PN-91/N-01352 [1991] standard. For each of the angles tested 36 measurements were carried out (18 measurements on the front handle and 18 on the rear one). The investigations proved statistically significant differences in vibration levels between different top-plate filing angle values. Apart from that, significant differences were found between vibration levels on different handles and in different measurement axes (x, y, z). The lowest vibration levels were found with chains with extreme top-plate filing angles (20° and 40°). Statistically significant relations between top-plate filing angles and vibrations levels were also found for the front handle in the x and z axes and for the rear handle in the x and y axes.
PL
Badaniami objęto piły łańcuchowe firmy Oregon o symbolu 21 BP. Jednostką napędową była pilarka Husqvarna 254 z 15" prowadnicą Oregon. Zastosowano pięć kątów nachylenia krawędzi tnącej ostrza poziomego: 20°, 25°, 30°, 35° i 40°. Pomiary wykonano podczas przerzynki kłód sosnowych, postępowano zgodnie z wymogami określonymi w PN-91/N-01352 [1991]. Dla każdego kąta nachylenia ostrza wykonano po 36 pomiarów (po 18 na uchwycie kabłąkowym i sterowniczym). W badaniach wykazano statystycznie istotne różnice w poziomie drgań mechanicznych w zależności od wielkości kąta nachylenia krawędzi tnącej ostrza poziomego. Różnice takie stwierdzono także między uchwytami pilarki i kierunkami pomiaru (oś x, y, z). Najmniejsze wartości przyspieszeń drgań odnotowano w przypadku pił ze skrajnymi wartościami kątów nachylenia ostrza (20° i 40°). Statystycznie istotny związek między wielkością kąta nachylenia ostrza a poziomem emitowanych drgań odnotowano na uchwycie kabłąkowym w kierunku pomiaru x i z, a na uchwycie sterowniczym na kierunku x i y.