EN
Grassland habitats and their associated avian communities historically occurred along the mid Atlantic coast of the United States. Urbanization has decimated these habitats with the concomitant loss of the associated natural avian communities. Airports are ubiquitous features of urban areas, and in the Northeast United States they provide among the largest tracts of grassland habitats available. In this study our goal was to determine if the grassland habitats of an eastern airport serve as a refugium for avian grassland communities. We compared the avian community at an airport in Eastern United States with the natural avian communities of the region. We determined the composition of the avian community at Atlantic City International Airport from 1991-1994. We used cluster analysis to compare community composition at the airport with communities of the surrounding habitats. We found that the airport did serve as a refugium for individual species, but the overall community was likely quite different from the avian grassland communities of the region in presettlement times. These differences were mainly the result of influences from the avian communities of the altered habitats surrounding the airport.
PL
W przeszłości biotopy trawiaste i zasiedlające je zgrupowania ptaków były rozpowszechnione wzdłuż środkowego atlantyckiego wybrzeża Stanów Zjednoczonych. Urbanizacja w znacznym stopniu wyeliminowała ten rodzaj biotopu wraz z jego typową awifauną. Lotniska są nieodłącznym składnikiem krajobrazu zurbanizowanego. W płn.-wschodniej części USA są one jednymi z najrozleglejszych obszarów trawiastych. Celem badań było określenie czy biotopy trawiaste lotniska w tej części kraju stanowią ostoję dla awifauny typowej dla naturalnych obszarów trawiastych. W latach 1991-1994 zbadano skład awifauny na międzynarodowym lotnisku miasta Atlantic City (ryc. 1) w stanie N.Jersey i porównano go ze zgrupowaniami ptaków w biotopach naturalnych omawianego regionu. Podstawą porównania była analiza zestawów (cluster analysis) awifauny 24 miejsc prób reprezentujących różne biotopy lotniska (ryc. 2, tab. 1 i 2) oraz 17 awifauny 17 środowisk typowych dla okolicy, znanej z opracowania Brady (1980). Stwierdzono, że lotnisko było miejscem bytowania gatunków związanych z naturalnymi biotopami trawiastymi, sawanną i zaroślami krzewiastymi. Obecność tych ptaków była związana z podobieństwem biotopów lotniska do pierwotnych środowisk naturalnych regionu. Na lotnisku występowały również gatunki typowe dla terenów zurbanizowanych oraz ptaki morskie przylatujące z pobliskiego wybrzeża Atlantyku. Skład awifauny badanego terenu nie był więc kontynuacją pierwotnych lokalnych zgrupowań ptaków, a raczej ich mieszaniną z elementami napływowymi związanymi z rozwojem cywilizacji. Mimo to pomyślnie bytowały tu niektóre gatunki z naturalnych terenów trawiastych, które zanikają w omawianym regionie (Caccamise et al. 1995). Lotnisko spełniało więc rolę cennej ostoi tych zagrożonych gatunków.