PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1993 | 17 | 2-3 |

Tytuł artykułu

Projekt ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym

Autorzy

Warianty tytułu

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
W artykule przedstawiono kierunki zmian wprowadzanych do miejscowego planowania przestrzennego przez projekt ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym wraz z ich ocenę. Podstawowe znaczenie maję następujące zmiany: -Ograniczenie powszechnego obowiązku sporządzania planów do określonych przypadków, ustalonych w projekcie ustawy. Poza tymi przypadkami o potrzebie planu decyduje samorząd. -Fakultatywne potraktowanie zasad zabudowy, a także „szczególnych" warunków ochrony środowiska - to ustalenie nasuwa istotne zastrzeżenia z punktu widzenia celów i kryteriów zagospodarowania przestrzennego. -Ustanowienie zasady określania przez samorząd przedmiotu i zakresu ustaleń planu oraz jego szczegółowości (skali map). Przy wątpliwościach proceduralnych sama zasada jest słuszna. -Nadanie znaczenia sprawom własnościowym m.in. przez wprowadzenie obowiązku pokrywania przez samorząd strat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości w wyniku ustaleń planu (odszkodowania, wykupy). To słuszne w zasadzie postanowienie może prowadzić do zagrożeń prawidłowości rozwiązań przestrzennych. -Zapewnienie samorządom gmin pełnych podstaw prawnych do prowadzenia gospodarki przestrzennej. Niektóre okoliczności i warunki sporządzania planów mogą jednak skłaniać do wykonywania krótkookresowych planów fragmentarycznych z zaniechaniem długookresowego planu przestrzennego rozwoju całości obszaru gminy - skutkiem tego może być niedostatek podstaw dla polityki przestrzennej.
EN
The article presents the analysis and appraisal of changes in relation to the present principles of the local physical management which are presented in the Draft of the Act on Physical Management (version of May 1992). The author distinguishes the following problems: 1 compulsory preparation of local plans, 2) problems and contents of local plans,3) financial-economic consequences of the plan, 4) territorial extent and chronological horizon of the plan, 5) competences of the self-govemements of communities. General obligation to prepare local plans which has been valid titherto, should be limited to some cases described in the Draft. This obligation should concern only those areas, where it is expected to realize some public undertakings or such cases when this obligation is reqired by specific detailed regulatios. In remaining cases, the need to prepare local plans belong? to the decision of self-governments of communities. According to the Draft, the aim of the future Act should be the creation of bases for ..shaping a physical order and environmental protection"; the Act should oblige the physical management to take into account, among other things, the problems of environmental protection and cultural heritage. However, the proposed problems of the plan cannot assure the fulfilment of these requirements: principles of bilding up the areas (being the main factor of the physical order) and the conditions of environmental protection have been treated facultatively and the problems connected with cultural heritage have even been left out of account. Despite some questionable procedural problems, the liberty left to the self-government to determine the object and scope of decisions to be contained in its plans, as well as their detailed description (scale of the maps) may be appraised positively. Particularly important is the emphasis given to the problems of ownership, among other things, by obliging the self-government to cover the losses carried out by the owners of real estates (indemnities, redemption of these estates). These provisions may, however, result in the endangerement to the legal regularity of some physical solutions and may lead to the trends towards limitation of the area covered by the plan. The Draft provides the self-governments with full legal bases for leading the physical management. However, the circumstances and conditions of preparation of these plans may bring, as a result, a lack of sufficient essential bases for these activities because of probable tendencies to prepare fragmentary plans only and to abandon the long-term plans for physical development of all the areas of community, taken as a whole, as a proper basis for physical policy.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

17

Numer

2-3

Opis fizyczny

s.111-121

Twórcy

autor
  • Instytut Gospodarki Przestrzennej i Komunalnej, 02-078 Warszawa, ul.Krzywickiego 9

Bibliografia

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-a42e72bc-acdc-4015-8600-0794359da02a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.