PL
W opracowaniu dokonano analizy dynamiki oraz struktury dochodów i wydatków budżetów dwóch gmin dolnośląskich, na których terenie znajdują się duże obszary terenów prawnie chronionych ze względu na wysoką jakość środowiska przyrodniczego. W strategiach obu gmin wskazano na konieczność przestrzegania zasad ekorozwoju. W latach 2000-2007 dochody badanych gmin wzrosły, w tym gminy Krośnice aż czterokrotnie, przede wszystkim dzięki skutecznemu pozyskiwaniu środków finansowych z funduszy UE. Władze tej gminy przeznaczyły znaczne środki finansowe na inwestycje infrastrukturalne, przede wszystkim na cele komunalne i ochrony środowiska przyrodniczego. Budżet gminy Przemków bazował na dochodach własnych, dotacjach i subwencjach, w nikłym zaś stopniu na dochodach z UE, co ograniczyło możliwości inwestycyjne gminy. Zróżnicowanie skuteczności władz obu gmin w zakresie pozyskiwania środków finansowych ze źródeł zewnętrznych spowodowało, iż roczne dochody ogółem per capita w gminie Krośnice na tle średniej wojewódzkiej wyraźnie wzrosły, natomiast w gminie Przemków zmniejszyły się, pogłębiając dystans w stosunku do możliwości rozwojowych pozostałych gmin dolnośląskich.
EN
The paper presents an analysis of the dynamics and structure of budgetary incomes and expenditures of two Lower Silesian communes, having a high share of areas protected because of the great value of the natural environment. In the strategies of the two communes emphasis has been put on the necessity to observe the principles of ecological development. In 2000-2007 the incomes of the examined communes increased. The incomes of the commune Krośnice grew four times owing mainly to successful efforts to obtain financial means from EU funds. The commune’s authorities have earmarked substantial amounts for investments in infrastructure, especially in facilities serving environmental protection. The budget of the other commune – Przemków, was based on the commune’s own resources and subsidies, with EU means having a minimal share in the incomes. The latter fact has limited the commune’s investment abilities. In the result of differences in the communes’ effectiveness of obtaining financial means form external sources the annual per capita income in the commune Krośnice has grown tangibly in comparison with the average figure for the Lower Silesian region, whereas the annual per capita income in the commune Przemków has fallen, widening the gap between its development possibilities and the development potential of the remaining Lower Silesian communes.