PL
Wzbogacanie żywności jest długą drogą do efektywnego zapobiegania rozwojowi chorób spowodowanych nieprawidłowym odżywianiem. W pracy przedstawiono zachowania konsumentów na tynku żywności wzbogacanej, takie jak znajomość i częstotliwość spożycia produktów z witaminami i składnikami mineralnymi, a także analizę rynku. Znajomość żywności wzbogaconej w badanej grupie była dobra w przeciwieństwie do niewielkiej częstotliwości spożycia tych produktów. Zwrócono uwagę na konieczność wprowadzenia edukacji konsumenta jako części rzetelnej reklamy, która mogłaby zwiększyć spożycie tych produktów.
EN
Foodfortification is long-term way to effective prevention of development of diseases related to poor nutrition in a population. Market research of enriched products and behaviors of consumers on that market taking into accounts such aspects asfamiliarity andfrequency of consumption of products with vitamins and minerals is presented. Knowledge of market of fortified food in examined group of consumers was good as opposed to quite low frequency of consumption of those products. The attention has been paid to the necessity of introduction of consumers education as a part of advertising, which could contribute to increased consumption of fortified products.