PL
Celem pracy jest ocena zachowań żywieniowych rodzin wielkomiejskich w nowych warunkach społeczno-ekonomicznych, po przełomie 1989 roku. Część I dotyczy stosunku do żywienia oraz wyboru podstawowych produktów. Przedmiotem badań byty pełne rodziny warszawskie, w których co najmniej jedno dziecko pozostawało na utrzymaniu rodziców. Dane na temat zachowań żywieniowych zostały zebrane drogą wywiadu kwestionariuszowego z matką. Na podstawie I części pracy można stwierdzić, że zachodzące zmiany społeczno-ekonomiczne, a szczególnie sytuacja na rynku żywnościowym, sprzyjają uwzględnieniu czynników zdrowotnych w żywieniu rodzin. Deklarowany wybór produktów w badanych rodzinach wskazuje na korzystny (prozdrowotny) kierunek zmian w porównaniu z okresem wcześniejszym. Poziom wykształcenia kobiet i sytuacja ekonomiczna rodzin jednocześnie lub niezależnie miały wpływ na asortyment kupowanych produktów. Wykorzystanie bogatej oferty rynku żywnościowego w kierunku prozdrowotnym było największe w rodzinach, w których kobiety były lepiej wykształcone, rodziny zamożniejsze.
EN
The aim of the study was evaluation of nutritional behaviours of families in a city in the new socioeconomic conditions after the breakthrough in 1989. Part I describes the attitudes towards nutrition and choice of basic food products. The study subject were complete families in Warsaw, with at least one child maintained by parents. The pertinent data were obtained by questionnaire history taking from mothers. The first part of the study makes possible drawing of the conclusion that the ongoing socioeconomic changes, particularly the situation in food market, favour considering of health factors in providing nutrition to the families. The declared choice of products in the studied families suggests a favourable (health promoting) direction of changes as compared to the preceding times. The level of education of the women and the economic situation of the family together or separately influenced the assortment of the bought products. The advantage taken from the broad assortment of products available in the market for health promotion was greatest in families in which women were better educated and families were better situated.