PL
Celem badań było określenie wpływu czynników wyboru na decyzje nabywcze produktów mięsnych wśród studentów, których profil kształcenia był związany ze znajomością zagadnień dotyczących bezpieczeństwa żywności. Ustalono, iż niezależnie od kierunku, roku studiów, miejsca stałego zamieszkania i sytuacji materialnej, największy wpływ na zakup mają wyróżniki organoleptyczne oraz czynniki związane ze zdrowotnością i pochodzeniem produktów. Wzajemne relacje pomiędzy badanymi czynnikami określone metodą głównych składowych wykazały korelacje pomiędzy wyróżnikami organoleptycznymi, cechami utożsamianymi ze zdrowotnością oraz składowymi ceny.
EN
This study was aimed at determining the effect of choice factors on purchase decisions of students regarding meat products. Their major field of study was linked with food safety. The research demonstrated that, irrespective of the major field of study, year of study, place of residence or economic status, the purchase was affected to the greatest extent by organoleptic attributes as well as factors linked with the wholesomeness and origin of products. The Principal Component Analysis conducted for relations between the factors examined showed correlations between organoleptic attributes, properties identified as health-promoting and price components.