PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | 07 | 3 |

Tytuł artykułu

Modelowanie dynamiczne procesow spalania w silniku wysokopreznym

Warianty tytułu

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Silniki wysokoprężne są aktualnie podstawowym źródłem napędu maszyn rolniczych. Polskie rolnictwo eksploatuje ponad 1,3 mln ciągników, ok. 100 tys. kombajnów, kilkaset tysięcy samochodów ciężarowych i dostawczych, jak również pewną liczbę silników stacjonarnych. Zdecydowana większość tych maszyn oraz pojazdów napędzana jest silnikami wysokoprężnymi. Metoda modelowania dynamicznego procesów zachodzących w silniku znalazła zastosowanie zarówno przy projektowaniu, jak też w badaniach eksploatacyjnych nowych silników. Podstawą metody jest badanie modeli zawierających możliwie szczegółowy opis matematyczny zjawisk fizycznych oraz procesów chemicznych stanowiących istotę przebiegu procesów. Badanie modelu polega zwykle na symulacji jego pracy przy użyciu maszyny cyfrowej. Modelowanie procesu spalania w silniku wysokoprężnym określone jest znajomością elementarnych zjawisk fizycznych i chemicznych, takich jak: przebieg tworzenia i spalania mieszanki, niestacjonarne przejmowanie ciepła oraz wymiana pędu i masy w przestrzeni roboczej.
EN
In Polish agriculture there are used above 1.3 million tractors, about 100 thousand combine harvesters, several thousand lorries and delivery vans as well as a number of stationary engines. For the most part these machines and vehicles are equipped with the diesel engines. Among new methods of testing diesel engines, dynamical modelling in internal processes in the engine was developed to minimize the engine operation at testing and to reduce its determinal impact on the environment. That method applied either, in designing and operation testing of the new engines, is based on the models including as detailed as possible methematical descritpion of the physical and chemical phenomena essential in combustion process. Testing of such a model generally consists in computer simulation of its functioning. Modelling of internal combustion process in a diesel engine is determined by the knowledge of elementary physical and chemical phenomena, such as the mixture carburation and combustion, unsteady heat transfer and the momentum and mass exange in engine workspace.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

07

Numer

3

Opis fizyczny

s.63-70,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Szkola Glowna Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa
autor

Bibliografia

  • ACSL Reference Manual: Editon 10.1.1993 – podręcznik
  • Bocheński С. 1990. Dymienie a konstrukcja i eksploatacja silników. Wyd. SGGW -AR 3
  • Morisson F. 1996. Sztuka modelowania układów dynamicznych. WNT
  • Lamowski S. 1998. Symulacja komputerowa jako metoda minimalizacji kosztów wytwarzania. PIT- Problemy Radiolokacji (przygotowane do druku)
  • Rychter Т., Teodorczyk A. 1984,1985. Modelowanie matematyczne procesów spalania w silnikach tłokowych. Auto Techn. Motor, nr 12/84, nr 3/85
  • Wiebe J. 1956. Połuempirruczeskoje urawnienija skorosti sgoranija w dwigatielach. Tr. Kont. Po porszniewym dwigatielam. A. N. ZSRR, Moskwa
  • Zabłocki M. 1976. Wtrysk i spalanie paliwa w silnikach wysokoprężnych. WKiŁ

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-3d6f8c61-22f0-46e3-8017-6e45f2454146
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.