PL
Zadania państwa z zakresu usług socjalnych, subwencjonowych jako dobra powszechnie pożądane i powszechnie dostępne, stopniowo przekazywane są samorządom. W procesie decentralizacji następuje na ogół zmiana zarówno istniejącego modelu usług socjalnych (zakres świadczeń), jak i sposobu zarządzania nimi i finansowania. Reformy zachodnioeuropejskie w tej dziedzinie i eksperymenty prowadzone obecnie w Polsce wykazują, że z decentralizacją wiąże się wprowadzanie pewnych instrumentów ekonomicznych, wiążących sposób finansowania z zakresem świadczeń i liczbą użytkowników.
EN
The article discusses efforts to reform social services in Poland (statutory responsibility of the government) and in European Union member statesThe reform trend in Western Europe is to decentralise (delegating responsibilities down to local government) and gradually commercialise the social service sector by contracting services and management to specialised organisations. The European experience indicates that economic instruments can be successfully adopted in the social services sector. However, there are also unforeseen challenges. One major problem is the still inadequate quality of local (municipal) data bases used to identify contract terms of reference and ensure proper contract supervision. Nonetheless contracting social services has been found effective, especially due to good working relationship between local governments and non-governmental organisations. This stabilises social services budgets and creates initiative and help tailor these services to actual need of the community. The Polish social sector reform has drawn upon western experience (identifying partners, contracting services, helping the non-governmental sector grow) but the process has been slow. The financial performance of the national and local governments breeds concern about delegating more responsibilities to the local level.