PL
Dokonano analizy dostępności na polskim rynku produktów bezcukrowych. Ogółem stwierdzono 141 produktów, w których zastosowano substytucję cukru, w tym 13 gum do żucia. Najczęściej stosowanym dodatkiem był aspartam, znajdował się w 96 produktach (68% wszystkich produktów bezcukrowych) i acesulfam K -w 62 produktach (44%), dalej sorbitol i sacharyna lub jej sól sodowa. W zdecydowanej większości produktów stosowano po kilka substancji jednocześnie, pojedyncze dodatki stwierdzono tylko w 48 produktach. Najwięcej dodatków jednocześnie, po 5-6, stwierdzono w gumach do żucia, a po 3-4 w napojach gazowanych, karmelkach, herbatnikach i koncentratach napojów. Najczęściej stosowanym układem substancji zastępujących cukier było połączenie aspartamu z acesulfamem K, występował on w ponad 1/3 wszystkich produktów. W badanych produktach nie stwierdzono obecności kwasu cyklaminowego i jego soli oraz neohesperydyny DC. W większości grup artykułów spożywczych produkty bezcukrowe stanowiły zaledwie kilka procent. Wyjątkiem okazały się gumy do żucia, które we wszystkich przypadkach były bezcukrowe.
EN
Analysis of Polish food market in the respect of availability of products containing no sugar is presented in this paper. In general 141 products were found on the market in which sugar was substituted by other substances. Among them there was 13 chewing gums. The most frequently used substitutes were aspartame, which was present in 96 products (68% of all sugarless products) and acesulpham K present in 62 products (44%). Next were sorbitol, saccharin and its sodium salt. In majority of products a mixture of few substitutes for sugar was used. Single additives were found in 48 products. In chewing gums were 5-6 sweeteners used, in soft drinks, caramel candies, biscuits, and concentrated drinks 3 to 4. Mostly a mixture of aspartame and acesulpham K was used. It was present in 1/3 of investigated products. In assayed products cyclamic acid and its salts as well as neohesperidin DC were not found. Products in which sugar was substituted by synthetic sweeteners accounted for few per cent of all food products present on the market. The exception were chewing gums which all were sugarless.