PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | 29 | 3 |

Tytuł artykułu

Analiza potrzeb mezczyzn w sferze edukacji zywieniowej

Warianty tytułu

EN
Analysis of mens needs within nutrition education

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
W Polsce stosunkowo rzadko prowadzone były badania dotyczące oceny świadomości żywieniowej i jej zmian pod wpływem procesu edukacyjnego, a zwłaszcza mężczyzn. W wyniku intensywnych zmian o charakterze demograficzno-społecznym mężczyźni coraz częściej pomagają kobietom w prowadzeniu gospodarstwa domowego, w tym w realizacji funkcji żywieniowej rodziny. Badania miały na celu ocenę potrzeb mężczyzn związanych z poszerzeniem wiedzy o żywności i żywieniu. Wykazano, że istnieje potrzeba systematycznego poszerzania wiedzy o żywności i żywieniu wśród mężczyzn. Dla realizacji tego celu powinny być wykorzystane różne formy edukacji żywieniowej o charakterze informacyjnym.
EN
The studies on level of nutrition knowledge and its changes after education were conducted in Poland seldom. The participants of this surveys were women. This selection was depended on traditional division of homework, in which woman is responsible for cooking. For last five years have taken place the intensive social changes. Men have done more often homeworks. The study was undertaken to assess men's needs within nutrition education. The study showed, that the more intensive nutrition education is necessary and men prefer non-formal education such as TV radio and press.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

29

Numer

3

Opis fizyczny

s.134-143,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Akademia Medyczna w Warszawie, Warszawa

Bibliografia

  • 1. CBOS. Nawyki żywieniowe i upodobania kulinarne Polaków. Warszawa, 2000.
  • 2. CBOS. Nawyki żywieniowe: oceny, opinie, zachowania. Warszawa, 1998a.
  • 3. CBOS. Moda na witaminy. Warszawa. 1998b.
  • 4. CBOS. Nasze zdrowie i „zdrowy styl życia". Warszawa. 1993.
  • 5. Friedrich M.: Prozdrowotna edukacja żywieniowa jako czynnik wpływający na zmiany nawyków żywieniowych. Cz. I. Ocena sposobu żywienia zawodowo pracujących mieszkanek Szczecina, w wieku 45-52 lat, z BMI > 30,0 i > 40,0. Żyw. Człow. Metab., 1998, 24, 2, 279.
  • 6. Friedrich M.: Prozdrowotna edukacja żywieniowa jako czynnik wpływający na zmiany nawyków żywieniowych. Cz. II. Ocena wpływu edukacji żywieniowej na zmianę sposobu odżywiania się zawodowo pracujących, otyłych kobiet w wieku 42-52 lat. Żyw. Człow. Metab., 1998, 25, 3, 261.
  • 7. Hutchin K.C.: Mąż też człowiek. Warszawa, PZWL, 1969.
  • 8. Jeżewska-Zychowicz M.: Ocena wpływu wybranych czynników na postawy kobiet w sferze edukacji żywieniowej. Warszawa, Wydawn. SGGW, 2000.
  • 9. Jeżewska-Zychowicz M., Pawłowska A.: System pozaszkolnej edukacji żywieniowej. Żywn., Żyw. Zdr., 1997, 4, 362.
  • 10. Jeżewska M.: Wpływ tradycji na współczesne wzory żywieniowe. Warszawa, Praca doktorska, SGGW, 1993.
  • 11. Karcz K.: Zachowania gospodarstw domowych a efekt naśladownictwa zagranicznych wzorów konsumpcji. Gosp. Dom., 1990, 3-4, 8.
  • 12. Kołłajtis-Dołowy A.: Stan wiedzy o żywności i żywieniu w wybranych grupach młodzieży oraz jego zmiany pod wpływem upowszechniania. Warszawa, Praca doktorska, SGGW, 1996.
  • 13. Komorowska J.: Świąteczne zwyczaje domowe w wielkim mieście. Warszawa, PWN, 1984.
  • 14. Mierzwiński B.: Istotna rola mężczyzny we wspólnocie życia rodzinnego. Wrocław, Wydawn. Znak, 1988.
  • 15. Międzobrodzka A., Leszczyńska T., Pysz M.: Questonnaire studies level of knowledge of human nutrition. Part 1. Secondary school students in Cracow region. Pol. J. Food Nutr. Sei., 1996, 5/46, 4, 113.
  • 16. Narojek L.: Niektóre aspekty uwarunkowań zachowań żywieniowych. Warszawa, Prace IŻŻ 63, 1993.
  • 17. Osborne C.: Ach te kobiety... Ach ci mężczyźni... Warszawa, Oficyna Wydawn. „Vocatio", 1995.
  • 18. Tryfan B.: Socjologia rodziny wiejskiej w Polsce. Warszawa, Wydawn. SGGW, 1985.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-article-18661330-a075-44aa-be71-99e5cbf6d000
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.