PL
Badania zostały zrealizowane w Zespole Szkot Rolniczych CKP w Świdwinie. Dane żywieniowe uzyskano od 114 chłopców i 66 dziewcząt. Charakterystykę sposobu żywienia przeprowadzono określając wybrane zwyczaje żywieniowe: liczbę spożywanych posiłków, częstość spożywania owoców i warzyw, produktów nabiałowych, mięsa, ryb, produktów zbożowych i cukierniczych. W wywiadzie bezpośrednim uczniowie wypowiedzieli się w własnym sposobie żywienia, sytuacji ekonomicznej rodzin oraz stanie zdrowia. Badana młodzież posiłki w 82% spożywa w domu, ze stołówki korzysta 16%, pozostałe 2% młodzieży w restauracji lub barze. Młodzież przeważnie zjada cztery i więcej posiłków w ciągu dnia, a tylko 11% przyznaje się do spożywania dwóch posiłków. Ponadto, 59% badanych spożywa obiady jednodaniowe. Ryby i przetwory rybne spożywa 38% tylko raz w tygodniu, a kilka razy w roku aż 44%. Udział nabiału w posiłkach młodzieży jest duży, bo 81% i spożywany kilka razy w tygodniu. Posiłki na bazie mięsa spożywane są często, po kilka razy w tygodniu przez 88% badanych, podobnie warzywa i owoce (92%), słodycze (78%), a przetwory zbożowe (41%). Młodzież robiąc zakupy w większości kieruje się ceną, na drugiej pozycji wymienia wartość odżywczą, markę i łatwość przygotowania produktu do spożycia. Poza tym, podczas zakupów nie kieruje się reklamą i ładnym opakowaniem. Do najczęściej spożywanych napojów w pierwszej kolejności należy herbata (78%), w dalszej soki owocowe (57%), napoje gazowane (54%) i wody mineralne (44%).
EN
The research on nutritive habits is based on questionnaires data of 114 boys and 66 girls. The research was carried out in Secondary Agriculture School in Świdwin. The questionnaire focuses on the following elements: the number of consumed meals; the frequency of eating fruit and vegetables, dairy products, meat, fish, cereals, corn and sweets. In a direct interview the young people were asked to express opinions about their own eating habits e.g. nutritive habits, standard of living of their family, and health. 82 % of the interviewed eat at home. 16% eat at a canteen. Mostly, the young people eat four or more meals a day. Only 11% claim to eat two meals a day. 59% eat one-course lunch. Over 82% eat home meals where 38% eat fish or meat once a week and 44% eat it several times a year. Furthermore, 81% have dairy products, and 88% have meat meals, and 92% eat fruit and vegetables, and 78% eat sweets, and 40% eat cereals several times a week, too. When buying products the young people usually look at the price first, then they pay attention to the nutritive value of the products, then the brand and easiness of cooking and preparation. Advertisements or nice wrappers do not have a big impact on choosing the products, say the young people. The most frequent beverages are tea (drunk by the 78%), fruit juices (57%), sparkling beverages (54%), and mineral water (44%).