PL
Przy pełnej dostępności ilościowej i jakościowej żywności konsumenci mają coraz większy wpływ na kreowanie i zmiany jakościowego obrazu żywności, w tym jej bezpieczeństwa i wartości odżywczej. Percepcja tych dwóch ważnych aspektów jakości żywności przez konsumentów oparta jest w większym stopniu na przesłankach emocjonalnych niż racjonalnych (szczególnie wyraźnie w odniesieniu do żywności „ekologicznej") i różni się znacznie od rozumienia jej przez naukowców specjalistów z zakresu nauki o żywności, a także przez producentów żywności. Problem efektywnego porozumienia pomiędzy tymi grupami istotny dla racjonalnej edukacji konsumenta, pozostaje sprawą otwartą.
EN
By full quantitative and qualitative availability of foods consumers have increasing impact on creation and changes of their qualitative image, including safety and nutritive value. Consumers perception of above two important aspects of food quality is more emotional than rational and differs strongly from its understanding by food scientists and food producers. Emotional aspects are dramatically expressed in consumers approach to ecologically grown food. The problem of „common language" for consumers as well as for food specialists, essential for effective consumer education remains an open question.