PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 14 | 3 |

Tytuł artykułu

Częstotliwość spożycia przez młodzież produktów spożywczych oferowanych w sklepikach szkolnych

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Food products consumption frequency of youth offered by school shops

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem badań była ocena asortymentu produktów żywnościowych znajdujących się w 25 sklepikach szkolnych oraz częstotliwości ich spożycia przez młodzież szkolną. Asortyment produktów spożywczych w badanych sklepikach szkolnych był duży, lecz zbliżony. Dominowały głównie słodzone napoje gazowane, takie jak: coca-cola, sprite, fanta, oranżada oraz wyroby cukiernicze, słone przekąski, a także dania typu fast food. Brak było w nim produktów zalecanych przez specjalistów ds. żywienia, tj. prozdrowotnych przekąsek i produktów, które mogłyby stanowić drugie śniadanie. Młodzież miała więc ograniczoną możliwość wyboru produktów, stąd najczęściej kupowano i spożywano napoje gazowane, batony, ciastka, czekolady i cukierki. Takie zachowania żywieniowe znacznej części badanej młodzieży należy uznać za nieprawidłowe, choć w części wymuszone ograniczoną ofertą towarową. Niezbędna jest więc edukacja prozdrowotna zarówno młodzieży, jak i ich rodziców oraz zmiana asortymentu w sklepikach szkolnych.
EN
The aim of this study was assessment of food products offered in 25 school shops as well as frequency of consumption by youth. Range of products in investigated shops were large but did not fit to products recommended by scientists. Sweet sparkling soft drinks (coca-cola, sprite, fanta, orangeade), sweets and confectioners articles, salt snacks and fast food type dishes were the main food products in the shops. There was lack of healthy snacks and products which may established as second breakfast. Health behaviors of the significant part of youths were not regular, however it was caused by limited offer. They often consumed sparkling soft drinks, chocolate bars, cakes, chocolate and sweets. Youth and their parents need healthy education and the school shop assortments should be monitored.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

14

Numer

3

Opis fizyczny

s.193-204,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Zakład Technologii Gastronomicznej i Higieny Żywności, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, ul.Nowoursynowska 159C, 02-767 Warszawa
  • Zakład Technologii Gastronomicznej i Higieny Żywności, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, ul.Nowoursynowska 159C, 02-767 Warszawa

Bibliografia

  • [1] Bawa S., Gajewska D.: The contribution of beverage consumption to the obesity epidemic in industrialized nations: mechanisms of action, Culinary Arts and Sciences V, Global and National Perspectives, 2005, Ed.J.S.A. Edwards, Bournemouth University, UK, B.Kowrygo and K. Rejman, Warsaw Agricultural University (SGGW), Poland, pp. 136-145.
  • [2] Bush L.M., Williams R.A.: Diet and health: new problems/ new solutions. Food Policy, 1999, 24, 135-144.
  • [3] Czapska D., Ostrowska L., Stefańska E., Karczewski J.: Wybrane nawyki żywieniowe kohorty studentów Akademii Medycznej w Białymstoku w latach 2000-2003. Rocz. PZH, 2005, 56, 2, 149-155.
  • [4] Gacek M., Fiedor M.: Charakterystyka sposobu odżywiania się młodzieży w wieku 14 - 18 lat. Rocz. PZH, 2005, 56, 1, 49-55.
  • [5] Gross S.M., Cinelli B.: Coordinated School Health Program and Dietetics Professionals: Partners in promoting healthful eating. J. Am. Diet. Assoc., 2004, 104, 5, 793-798.
  • [6] Jeżewska-Zychowicz M.: Ocena poziomu wiedzy żywieniowej młodzieży w wieku 13-15 lat w perspektywie prewencji chorób dietozależnych, Żyw. Człow. Metab., 2004, 31, Supl. 2, cz. II, 86-97.
  • [7] Jeżewska-Zychowicz M.: Zachowania żywieniowe konsumentów a proces edukacji żywieniowej. Wyd. SGGW, Warszawa 1996.
  • [8] Komosińska K., Woynarowska B., Mazur J.: Zachowania zdrowotne związane z żywieniem u młodzieży szkolnej w Polsce w latach 1990-1998. Żyw. Człow. Metab., 2001, 28, 1, 17-30.
  • [9] Kośmider A., Gronowska-Senger A.: Postawa wobec żywności typu "fast-food" i jej popularność wśród młodzieży szkolnej z rejonu Mazowsza, Rocz. PZH, 2005, 56, 2, 139-148.
  • [10] Kozłowska-Wojciechowska M., Makarewicz-Wujec M.: Badanie preferencji żywieniowych dzieci w wieku przedszkolnym, Rocz. PZH, 2005, 56, 2, 165-169.
  • [11] Kubik M.Y., Lytle L.A., Story M.: Soft drinks, candy, and fast food: what parents and teachers think about the middle school food environment. J. Am. Diet. Assoc., 2005, 105, 2, 233-239.
  • [12] Noble C., Corney M., Eves A., Kipps M., Lumbers M.: Food choice and school meals: primary schoolchildren's perceptions of the healthiness of foods and nutritional implications of food choices. Hospitality Management, 2000, 19, 413-432.
  • [13] O'dea J.A.: Why do kids eat healthful food? Perceived benefits of and barriers to healthful eating and physical activity among children and adolescents. J. Am. Diet. Assoc., 2003, 103, 4, 497-501.
  • [14] Ogden C., Flegal K., Carroll M., Johnson C.: Prevalence and trends in overweight among US children and adolescents. J. Am. Med. Assoc., 2000, 288, 1728-1732.
  • [15] Shanley E.L., Thompson C.A., Fiore S.S.: Vending in US schools: addressing concerns about the obesity epidemic, Culinary Arts and Sciences V, Global and National Perspectives, 2005, Ed.J.S.A. Edwards, Bournemouth University, UK, B.Kowrygo and K. Rejman, Warsaw Agricultural University (SGGW), Poland, pp. 146-155.
  • [16] US Departament of Agriculture, Food and Nutrition Service. Foods sold in competition with USDA school meal programs. A report to Congress, January 12, 2001, www.fns.usda.gov/cnd/Lunch/ CompetitiveFoods/report_congress.htm.
  • [17] Ward-Begnoche W.L., Gance-Cleveland B.: Promoting behavioral change in overweight youth, J. Ped. Health Care, 2005, 19, 318-328.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-aa7fe835-3298-4fd4-b2c5-2f09bf7a37c6
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.