PL
Artykuł dotyczy problematyki ograniczenia praw i wolności jednostki przez uchwały antysmogowe. Problem smogu jest bardzo poważnym problemem społecznym. W art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 roku Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2019 r. poz. 42) wskazano, że sejmik województwa może, w drodze uchwały, w celu zapobieżenia negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi lub na środowisko, wprowadzić ograniczenia lub zakazy w zakresie eksploatacji instalacji, w których następuje spalanie paliw [15]. Zmiana została wprowadzona ustawą z dnia 27 kwietnia 2011 roku zmieniającą ustawę Prawo ochrony środowiska. Uchwały antysmogowe naruszają konstytucyjne prawa człowieka, jak własność czy swoboda gospodarowania, jednak w imię dobra wspólnego i ochrony takich wartości, jak zdrowie, życie, środowisko. Kolejne województwa przyłączają się do programu antysmogowego w ramach solidarności społecznej
EN
The article deals with the issue of restricting individual rights and freedoms by anti-smog resolutions. Smog is a very serious social problem. In art. 96 of the Act of 27 April 2001 Environmental Protection Law (Journal of Laws of 2019 item 42), it was pointed out that the voivodship assembly may, by way of a resolution, introduce restrictions or prohibitions in order to prevent adverse effects on human health or the environment in the operation of installations in which fuels are burnt. The change was introduced by the Act of 27 April 2011 amending the Environmental Protection Law. Anti-smog resolutions violate constitutional human rights, such as property law or economic freedom, however they do it in the name of the common good and to protect such values as health, life and the environment. Subsequent voivodeships join anti-smog programs as part of social solidarity