PL
Artykuł ma wykazać, że Customer Relationship Management jako współczesne narzędzie marketingowe skierowane do klienta, to nie tylko system informatyczny, ale przede wszyst¬kim systemowe podejście, bądź jak mówią praktycy z zakre¬su zarządzania przyjęcie pewnej filozofii działania przedsię¬biorstwa. Uzasadnieniem takiego podejścia jest wykazanie znaczenia w kształtowaniu strategii biznesowej przedsiębior¬stwa, zarządzania relacjami z klientami z wykorzystaniem nowych form w zarządzaniu marketingowym w tym marke¬tingu relacji, marketingu interaktywnego czy marketingu baz danych. Customer Relationship Management stanowi kom¬pletne od strony organizacyjnej i technologicznej rozwią¬zanie informatyczne dla przedsiębiorstw, wspierające pra¬cę wszystkich działów organizacji pracujących w bezpośred-nim kontakcie z klientem. System taki umożliwia zamknięcie „pętli obsługi klienta", zaczynając od poszukiwań związa-nych z typowaniem potencjalnego klienta, akcjach marketin¬gowych, sprzedaży, produkcji, logistyce,finansach na wspar¬ciu klienta kończąc. Funkcjonalność architektury tego sys¬temu jak i wykorzystanie nowoczesnej technologii teleinfor¬matycznej pozwala na takie zarządzanie informacją i wie¬dzą o kliencie, że staje się ono wręcz strategicznym elemen¬tem w tworzeniu strategii biznesowej przedsiębiorstwa. Sys¬tem taki, wyposażony w centralne repozytorium danych, jakim jest hurtownia danych zarządczych z systemami Bussiness Inteligence i Data Mining jest w stanie dostarczyć pełne kompendium informacji i wiedzy w zakresie kreowania strategii rozwoju.
EN
The article states that in current times Customer Relation-ship Management is also an innovative marketing feature. Today, the well-developed CRM should lead an enterprise not only to properly manage the customers, but should be used to deliver high quality and transparent data to design and execute a long term corporate strategy. Such approach is fundamentally proven by the following determinants: cus¬tomer loyalty, profitability, fragmentation and by accidental or regular consumer's strength. The aforementioned, all to¬gether, implies a long term business strategy on a competitive and dynamic market. CRM allows customer satisfaction or current trends, behaviors to be measured - 'what is extremely important for a growing business in a competitive sector. Well-tailored CRM compromises the analysis and system¬atic evaluation of customer data using business intelligence functions. The aim is tofilter out the key facts from gathered information and gain customer knowledge. Implementing a robust CRM strategy delivers vastly improved effectiveness in marketing programs. Customer Relationship Manage¬ment as a strategy and as a technology has gone through an amazing evolutionary journey. Nowadays CRM represents a strategy, a set of tactics, and a technology that have become indispensable in the modern economy.