PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 61 | 2 |

Tytuł artykułu

Uwarunkowania spożycia żywności wzbogacanej w witaminy i składniki mineralne – wybrane aspekty

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Determinants of food consumption enriched in vitamins and minerals – selected aspects

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem podjętych badań było określenie, w jakim stopniu wybrane cechy społeczno-poznawcze i związane z samooceną postępowania konsumenta na rynku nowych produktów żywnościowych wpływają na jego postępowanie na rynku żywności wzbogacanej w witaminy i składniki mineralne. Badanie empiryczne zostało zrealizowane we wrześniu 2008 roku w grupie 1005 konsumentów przez Ośrodek Badania Opinii Publicznej w ramach badania syndykatowego OMNIMAS na reprezentatywnej grupie mieszkańców Polski powyżej 15 roku życia. W badaniu wykorzystano autorski kwestionariusz zawierający pytania typu zamkniętego dotyczące znajomości żywności wzbogacanej w witaminy i składniki mineralne, częstości jej spożywania, wybranych poglądów dotyczących tej żywności oraz stopnia innowacyjności konsumentów. Wszystkie uwzględnione w badaniu zmienne endogenne, z wyjątkiem subiektywnej oceny własnego stanu zdrowia, wykazywały istotne statystycznie zależności ze znajomością i częstością spożywania żywności wzbogacanej w witaminy i składniki mineralne oraz deklarowanym zamiarem jej spożywania w ciągu najbliższych 3 miesięcy. Najsilniejszy związek stwierdzono między opiniami dotyczącymi walorów zdrowotnych i korzyści a zmiennymi charakteryzującymi zachowania konsumentów. Większą siłą charakteryzowały się zależności między zmiennymi endogennymi i zamiarem spożywania niż znajomością i częstotliwością spożywania.
EN
The aim of the research was to estimate to what extent the selected socio-cognitive variable, and subjective variables concerning the health status and the way of nutrition determine consumers’ behaviours on the market of food enriched in vitamins and minerals. The survey was conducted in September 2008 within the group of 1005 consumers. The data were collected via Centre of Public Opinions Research (TNO OOP) within the representative group of Polish inhabitants aged over 15 years. The questionnaire was developed by the authors of this study. It includes closed-end questions concerning familiarity with food enriched in vitamins and minerals, frequency of eating it, and selected opinions on this food. The level of consumers” innovativeness was also assessed. All variables, except of subjective variable concerning health status, significantly correlated with the familiarity and the frequency of eating enriched food and with the declared intention to eat it next 3 months. The strongest correlations were indicated between beliefs on health value, benefits and variables describing consumers’ behaviours. There were observed stronger correlations between socio-cognitive and subjective variables concerning the way of nutrition in the case of the declared intention to eat compared to the familiarity and frequency of eating food enriched in vitamins and minerals.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

61

Numer

2

Opis fizyczny

s.155-158,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Katedra Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, ul.Nowoursynowska 159c, 02-766 Warszawa
autor

Bibliografia

  • 1. Bäkström A., Pirttilä-Bäckman A.M., Tuorila H.: Willingness to try new foods as predicted by social representations and attitude and trait scales. Appetite 2004, 75-83.
  • 2. Beardsworth A., Bryman A., Keil T., Goode J.: Women, men and food; the significance of gender for nutritional attitudes and choice. Brit. Food J. 2002, 107, 470-491.
  • 3. Bower J.A., Saadat M.A., Whitten C.: Effect of liking, information and consumer characteristics on purchase intention and willingness to pay more for a fat spread with a proven health benefit. Food Qual. Pref. 2003, 14, 65-74.
  • 4. Carboni R., Vasallo M., Comnforti P., D`Amicic A.: Indagine sullea attitudini di consumo, la displonibilita a pagare e la certificazione dei prodotti biologici: spunti di riflessione e commento dei risultati scaturiti. La Rivista Italiana di Scienza dell`Alimentazione 2000, 29, 3, 12- 21.
  • 5. Cox D.N., Koster A., Russell C.G.: Predicting intentions to consume functional foods and supplements to offset memory loss using an adaptation of protection motivation theory. Appetite 2004, 43, 55-64.
  • 6. Czapska M., Jeznach M., Święcicka A.: Zachowania konsumentów na rynku żywności funkcjonalnej. Handel Wewnętrzny 2002, 48, 30-33.
  • 7. Jeznach., Zegan M., Święcicka A., Henze A., Rogdaki E., Menrad K.: Stan i perspektywy rozwoju rynku żywności funkcjonalnej. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003.
  • 8. Jeżewska-Zychowicz M., Pilska M.: Postawy względem żywności i żywienia. Wybrane aspekty teoretyczne i metodyczne. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2007.
  • 9. Kabacińska A., Babicz-Zielińska E.: Konsumencka ocena żywności funkcjonalnej. Bromat. Chem. Toksykol. 2004, supl. 59-64.
  • 10. Saher M., Arvola A., Lindman M., et al.: Impressions of functional food consumers. Appetite 2004, 42, 79.
  • 11. Świderski F., Kolanowski W.: Żywność funkcjonalna i dietetyczna. W: Świderski F. (red.) Żywność wygodna i funkcjonalna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.
  • 12. Szczepaniak B., Górecka D., Flaczyk E.: Postawy konsumentów wobec prozdrowotnych artykułów żywnościowych. Żyw. Człow. Metab. 2003, 30, 1158-1162.
  • 13. Urala N., Lähteenmäki L.: Attitudes behind consumers’ willingness to use functional food. Food Qual. Prefer. 2004, 15, 793.
  • 14. Verbeke W.: Functional foods. Consumer willingness to compromise on taste for health. Food Qual. Prefer. 2006, 17, 126-131.

Uwagi

Rekord w opracowaniu

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-a137182a-af45-42e5-86c4-c6c90a6d9afc
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.