PL
Wprowadzenie i cel pracy. Rodzice powinni odgrywać szczególną rolę w działaniach zapobiegających powstawaniu zaburzeń narządu ruchu oraz statyki ciała potomstwa, głównie poprzez zapewnienie mu odpowiednich warunków codziennego funkcjonowania. Cel pracy stanowiła ocena wiedzy matek dzieci w okresie wczesnoszkolnym na temat wad postawy ciała oraz poznanie zakresu działań profilaktycznych podejmowanych w kierunku ich zapobiegania, w zależności od środowiska zamieszkania. Materiał i metody. Sondażem diagnostycznym objęto matki dzieci uczęszczających do klas I–III losowo wybranych szkół podstawowych na terenie województwa podkarpackiego. Wiek respondentek zawierał się w przedziale 20–45 lat. Analizie nieparametrycznym testem niezależności chi-kwadrat Pearsona (χ2) poddano wyniki 300 ankiet. Wyniki. Większość respondentek, niezależnie od miejsca zamieszkania, wykazała się znajomością podstawowych zagadnień dotyczących postawy ciała. Matki ze środowiska miejskiego wiedzę tę istotnie częściej czerpały od lekarza (p < 0,001) i fizjoterapeuty (p = 0,001). Mieszkanki wsi rzadziej poddawały dziecko systematycznej specjalistycznej kontroli postawy ciała (p = 0,007). Zaledwie 20% matek z miasta i 22% ze wsi kiedykolwiek uczestniczyło w szkoleniu/prelekcji dla rodziców na temat prewencji wad postawy ciała. Wnioski. Istnieje potrzeba zachęcania matek dzieci w okresie wczesnoszkolnym, niezależnie od środowiska zamieszkania, do udziału w prelekcjach pozwalających poszerzać wiedzę z zakresu profilaktyki zaburzeń narządu ruchu i statyki ciała oraz zwiększania dostępności specjalistycznych usług medycznych dla mieszkańców obszarów wiejskich.
EN
Introduction and aim. Parents should play a special role in the prevention of motor organ disorders and the body statics of their offspring, primarily by providing them with appropriate conditions for daily life functionig. The objective of the study was assessment of the knowledge of primary schoolchildren’s mothers about postural defects and recognition of the scope of prophylactic measures undertaken to prevent them, according to their place of residence. Material and method. The diagnostic survey covered mothers of children attending classes I-III of randomly selected primary schools in the Podkarpackie Voivodeship. The age of the respondents ranged from 20–45 years. Results of 300 questionnaires were analyzed using a non-parametric Chi-square (χ2) test of independence. Results. The majority of the respondents, regardless of their place of residence, showed knowledge of the basic issues concerning the body posture. Mothers in the urban environment significantly more often acquired this knowledge from a physician (p<0.001) and physiotherapist (p=0.001). Rural inhabitants less often subjected the child to systematic specialized posture control (p=0.007). Only 20% of urban mothers and 22% of rural mothers attended at least one training session/talk for parents about the prevention of postural defects. Conclusions. There is a need for encouraging mothers of primary school children, irrespective of their place of residence to participate in lectures which allow to expand their knowledge about prevention of motor organ and body statics disorders, and to increase an access to specialized medical services for rural inhabitants.