PL
Wiedza o zachowaniach konsumentów staje się coraz bardziej potrzebna w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Z wielu prowadzonych badań i eksperymentów wynika, że przy podejmowaniu decyzji konsument kieruje się w większym stopniu emocjami niż rozumem. Jednym z nowych obszarów badań, który zajmuje się tą problematyką jest neuromarketing, czyli badania funkcjonowania mózgu człowieka i jego reakcje na różnorodne bodźce. Zachowania konsumentów zdeterminowane są także ogólnymi trendami widocznymi na rynku, którym, często nieświadomie, poddaje się konsument. Wszelkie aspekty związane z ceną, w tym działania promocyjne, rabaty przeceny itd., są tymi czynnikami, które istotnie wpływają na zachowania zakupowe konsumentów. Nie bez znaczenia pozostaje też wpływ oddziaływania na różne zmysły konsumenta, który w znacznym stopniu determinuje jego zachowanie na rynku. Systematyczny rozwój badań powoduje, że pojawia się nowa wiedza, która odpowiednio wykorzystana w praktyce może zwiększać skuteczność działań przedsiębiorstw.
EN
The knowledge of consumers behaviors turns out to be more and more important in the matter of building the company competitive position. Many researches and experiments show that emotions influence consumers decisions. The new research area that deals with that issues is called neuromarketing. Neuromarketing studies consumers' brains and the brains reaction to the different stimulus. Consumers behaviors are also determined by market trends which, often unconsciously influence consumers decisions. Price and the aspects related to the price (like promotions, discounts, sales and etc.) area also important to the consumers and their behaviors in front of the shop shelf. It is of consequence that influence at the same time different senses of consumer can determine his behavior. Development of the researches bring the new knowledge which can be used by companies in practice and increase their effectiveness.