PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | 10[59] |

Tytuł artykułu

Otoczenie fizyczne usługi gastronomicznej i jego konsekwencje wizerunkowe - przykład marki sieci restauracji casual dining

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Servicescape in food service and it image consequences case of brand casual dining restaurant chain

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Otoczenie fizyczne usługi może stanowić narzędzie umożliwiające identyfikację i wyróżnienie lokalu gastronomicznego. Obecnie klienci oczekują od przedsiębiorstw świadczących usługi gastronomiczne nie tylko żywności o korzystnym stosunku ceny do jakości, ale również dodatkowych elementów rozszerzających usługę, które wprowadzą unikatową wartość. Świadome wykorzystanie narzędzi marketingowych między innymi w zakresie zarządzania otoczeniem fizycznym usługi umożliwia wykreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. W poniższym opracowaniu zaprezentowano charakterystykę otoczenia fizycznego sieci restauracji wykonaną w oparciu o obserwację uczestniczącą oraz wyniki badań konsumenckich na temat percepcji otoczenia fizycznego oraz wizerunku sieci restauracji casual dining. Zauważono zależność pomiędzy postrzeganymi elementami otoczenia fizycznego usługi a wizerunkiem omawianej sieci gastronomicznej.
EN
Servicescape can be a tool allowing identification and distinction of a catering facility. Now customers expect from service enterprises catering not only food and beverage with beneficial relation value for money but also additional components which can extend the service and bring it the unique value. Conscious use of marketing tools including servicescape management allows individual catering facility create a positive image. In the following paper was presented the characteristics of restaurant chain servicescape made in basis of participant observation and the results of consumer research about the perception of the servicescape and the image of casual dining restaurant chain. It was noted the relationship between perceived servicescape elements and the image of presented casual dining restaurant chain.

Słowa kluczowe

Twórcy

  • Katedra Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji, Wydział Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa

Bibliografia

  • 1. Barber N. i wsp. Restaurant consumer repeat patronage: A service quality concern, International Journal of Hospitality Management, 30/2011
  • 2. Bitner, M. Servicescapes: the impact of physical surroundings on customers and employees, Journal of Marketing, t. 56, April, 1992
  • 3. Górska-Warsewicz H. Znaczenie elementów symbolicznych marki w procesie komunikacji rynkowej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 209/2012
  • 4. GUS. Mały rocznik statystyczny Polski 2012. Wyd. GUS, Warszawa, 2012
  • 5. Ha J., Jang S. Effects of service quality and food quality: The moderating role of atmospherics in an ethnic restaurant segment, International Journal of Hospitality Management, 29/2010
  • 6. Kimes S.E., Robson S.K. The impact of restaurant table characteristics on meal duration and spending, Cornell Hospitality Quarterly, 45/2004
  • 7. Kowrygo B., Stangierska D. Rozwój usług gastronomicznych w Polsce w latach 2005–2010. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 236/2012
  • 8. Lin I.Y. Evaluating a servicescape: the effect of cognition and emotion. Hospitality Management 23/2004
  • 9. Namkung Y., Jang S. Are highly satisfied restaurant customers really different? A quality perception perspective, International Journal of Contemporary Hospitality Management, t. 20, 2/2007
  • 10. Rossenbaum M.S., Massaih C. An expanded servicescape perspective. Journal of Service Management, t. 22 4/ 2011,
  • 11. Ryu K., Han H. New or repeat customers: How does Physical environment influence their restaurant experience? , International Journal of Hospitality Management, 30/2011
  • 12. Skowronek I. Atmosfera w kształtowaniu prowizerunkowych postaw klientów. Marketing i Rynek 3/2011
  • 13. Stangierska D., Świątkowska M. Metody oceny satysfakcji konsumentów na rynku usług gastronomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 236/2012
  • 14. Traczydło B. Psychologiczne uwarunkowania skutecznego kształtowania wizerunku marki. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu 209/2011
  • 15. Wakefield, K., Blodgett J. The effect of the servicescape on customer's behavioral intentions in leisure service settings", The Journal of Services Marketing, t. 10, 6/1996
  • 16. Wilson S. The effect of music on perceived atmosphere and purchase intentions in a restaurant, Psychology of Music, t. 31, 1/2003
  • 17. Yeoh J.P.S., North A.C. The effects of musical fit on choice between two competing foods, Music Scientiae, t. 14, 1/2010
  • 18. Zabrocki R. Rola i funkcje usług żywieniowych we współczesnym świecie. Zeszyt Naukowy Uniwersytetu Łódzkiego, 8/2008

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-93d71dcd-4a9d-4bad-864b-95f3c84bd122
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.