PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2019 | 21 | 4 |

Tytuł artykułu

Influence of the common agricultural policy on the resilience of polish horticulture

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Oddziaływanie wspólnej polityki rolnej na odporność sektora owocowo-warzywnego w Polsce

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The goal of the research is to assess the impact of the Common Agricultural Policy on the three dimensions of resilience of farming sectors: robustness, adaptability and transformability. The chosen subject of the research was Polish horticulture and the examined period was the financial framework 2014-2020. The research was based on qualitative data analysis, including policy documents analysis and the focus group research. The results showed that the level of instruments and the CAP is more focused on robustness than on the level of goals, where there is more balance between robustness and adaptability. On both a goal and instruments level, transformability is the least supported from all three resilience capabilities. Taking the challenges of the horticulture sector into account, the CAP does not sufficiently answer the economic challenges of the sector. Overall, robustness, although supported by the CAP, could be supported much more effectively, if the implementation of instruments were more intensified in the sector. Better implementation requires the improvement of educational activities. Social education is not sufficiently implemented to meet the needs of the sector. In addition, the CAP, on a moderate level, in the case of both goals and instruments, supports other characteristics of adaptability. For the horticulture farming sector, which is one of the least benefiting from direct payments, the support of adaptability and transformability seems to be vital for its development.
PL
Celem artykułu jest ocena oddziaływania Wspólnej Polityki Rolnej na trzy wymiary odporności sektora rolniczego: stabilność, adaptacyjność i zdolność do transformacji. Zjawisko zbadano metodą studium przypadku, do którego wybrano sektor owocowo-warzywny w Polsce, a badanym okresem były ramy finansowe 2014-2020. W badaniu wykorzystano metody jakościowe: analizę dokumentów programowych i raportów oraz badanie fokusowe. Wyniki pokazały, że WPR w większym stopniu wspiera stabilność na poziomie instrumentów niż na poziomie celów, gdzie istnieje większa równowaga między stabilnością a adaptacyjnością. Zarówno w odniesieniu do celów, jak i instrumentów zdolność do transformacji jest najmniej wspierana ze wszystkich trzech wymiarów odporności. Biorąc pod uwagę wyzwania sektora owocowo-warzywnego w Polsce, WPR w niewystarczającym stopniu na nie odpowiada. Stabilność, choć wspierana przez WPR, mogłaby być wspierana znacznie skuteczniej, gdyby wdrażanie instrumentów było bardziej dostosowane do potrzeb sektora. Skuteczniejsze wdrażanie WPR wymagałoby poprawy w zakresie działań edukacyjnych. Edukacja społeczna nie jest wdrażana w stopniu wystarczającym, aby zaspokoić potrzeby sektora. Ponadto WPR w umiarkowanym stopniu, zarówno w przypadku celów, jak i instrumentów, wspiera inne wymiary adaptacyjności. W przypadku sektora owocowo-warzywnego, który jest jednym z najmniej korzystających z płatności bezpośrednich, wsparcie adaptacyjności i zdolności do transformacji wydaje się mieć zasadnicze znaczenie dla jego rozwoju.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

21

Numer

4

Opis fizyczny

p.308-316,fig.,ref.

Twórcy

  • Polish Academy of Sciences, Institute of Rural and Agricultural Development, 72 Nowy Swiat St., 00-330 Warsaw, Poland

Bibliografia

  • Bieniek-Majka Maryla. 2017. Competitive advantages of fruit and vegetables producer groups in Kujawsko-Pomorskie Voivodeship. Poznań: University of Economics and Business.
  • Czyżewski Andrzej, Maryla Bieniek-Majka, Dariusz Czakowski. 2018. Factors shaping supply-demand relations on the fruit and vegetable market in the light of the behavior of groups and producer organizations. Management 22 (1): 265-277.
  • EC (European Commission). 2016. Mapping and analysis of the implementation of the CAP. Executive Summary. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  • EC (European Commission). 2013a. CAP Reform – an explanation of the main elements. Brussels.
  • EC (European Commission). 2013b. Overview of CAP Reform 2014-2020. Agricultural Policy Perspectives Brief No 5. Brussels.
  • EC (European Commission). 2014. Summary of the Partnership Agreement for Poland, 2014- 2020. Brussels.
  • EC (European Commission). 2017a. Agriculture. A partnership between Europe and farmers. The EU’s common agricultural policy (CAP): for our food, for our countryside, for our environment. Luxembourg.
  • EC (European Commission). 2017b. Cap Explained. Direct payments for farmers 2015-2020. Luxembourg.
  • Klepacka Anna Maria, Wojciech Florkowski. 2016. Poland’s apple sector and the embargo on fruit exports to Russia. Acta Horticulturae 1132 (1132): 31-38.
  • KMC (Kantor Management Consultants S.A.). 2015. Synthesis of ex ante evaluations of Rural Development Programmes 2014-2020. Executive summary. Brussels: Kantor Management Consultants S.A.
  • Meuwissen Miranda, Wim Paas, Thomas Slijper et al. 2018. Report on resilience framework for EU agriculture. Wageningen: Sure Farm.
  • MRiRW (Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi). 2018. Priorytety Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi na lata 2018-2019 (Priorities of the Ministry of Agriculture and Rural Development for 2018-2019). Warszawa: The Ministry of Agriculture and Rural Development.
  • Nosecka Bożena. 2014. Konkurencyjność zewnętrzna świeżych owoców i warzyw z Polski (External competitiveness of fresh fruits and vegetables from Poland). Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu 16 (4): 213-218.
  • Pilichowski Andrzej. 2018. Grupy producentów w rolnictwie. Refleksja socjologiczna (Producer groups and producer organisations: sociological reflection). Wieś i Rolnictwo 1 (178): 97-122.
  • Stolarska Alicja. 2014. Demand of Polish households for fruit as an opportunity for the development of domestic fruit production. Oeconomia 13 (4): 157-167.
  • Termeer Katrien, Jeroen Candel, Peter Feindt, Yannick Buitenhuis. 2018. D4.1: Assessing how Policies enable or constrain the Resilience of Farming Systems in the European Union: the Resilience Assessment Tool (ResAT). Wageningen: Sure Farm.
  • Wąs Adam, Paweł Kobus. 2018. Agricultural Finance Review Factors differentiating the level of crop insurance at Polish farms, Agricultural Finance Review 78 (2): 209-222.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-9202ecbf-6396-46ae-b62f-fbc766265ecf
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.