PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 09 | 2 |

Tytuł artykułu

Educational functions of agricultural farms

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Edukacyjne funkcje gospodarstw rolnych

Języki publikacji

EN PL

Abstrakty

EN
The subject of the work were educational farms, and the purpose presentation of the educational function of farms associated in the National Network of Educational Homestead operating in the eastern region of Poland. In this paper analyzed offer 41 educational farms operating in the eastern region of Polish. Information on their activities obtained by analyzing the contents of website www. zagrodaedukacyjna.pl, as well as on the websites of the surveyed households. The surveyed households were the most frequently implemented targets for material culture heritage of the village, traditional trades, crafts and folk art, as well as crop production. Tem activities was mostly agriculture and farm activities, and also widely understood subject nature. The addressees of the offer surveyed households were most often children of school age. Most of the farms offered programs one day without accommodation. Persons person running the course were usually owners. Conclusions: The modern approach to education makes the farm attractive place to teach classes, integrating theory with practice in a variety of subjects. Direct contact with the rich agricultural and natural environment and cultural and social farmstead promotes a more holistic development of young people.
PL
Przedmiotem pracy były zagrody edukacyjne, a jej celem zaprezentowanie edukacyjnych funkcji gospodarstw rolnych zrzeszonych w Ogólnopolskiej Sieci Zagród Edukacyjnych funkcjonujących w regionie wschodnim Polski. Materiały i metody: W pracy przeanalizowano oferty 41 zagród edukacyjnych funkcjonujących w regionie wschodnim Polski. Informacje na temat ich działalności pozyskano w wyniku analizy treści zamieszczonych na stronie internetowej www.zagrodaedukacyjna.pl, a także na witrynach internetowych badanych gospodarstw. Wyniki: W badanych gospodarstwach najczęściej realizowane były cele dotyczące dziedzictwa kultury materialnej wsi, tradycyjnych zawodów, rękodzieła i twórczości ludowej, a także produkcji roślinnej. Tematyka zajęć prowadzonych w badanych zagrodach dotyczyła najczęściej rolnictwa i zajęć gospodarskich, a także szeroko pojętej tematyki przyrodniczej. Adresatami oferty badanych gospodarstw były najczęściej dzieci w wieku szkolnym. Zdecydowana większość gospodarstw oferowała programy jednodniowe bez noclegu. Osobami prowadzącymi zajęcia byli najczęściej sami gospodarze. Wnioski: Nowoczesne podejście do edukacji czyni gospodarstwo rolne atrakcyjnym miejscem do prowadzenia zajęć dydaktycznych, integrującym teorię z praktyką w zakresie wielu przedmiotów. Bezpośredni kontakt z bogatym otoczenie rolniczo-przyrodniczym i kulturowo-społecznym zagrody wiejskiej sprzyja bardziej holistycznemu rozwojowi młodego człowieka.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

09

Numer

2

Opis fizyczny

p.98-112,fig.,ref.

Twórcy

  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Sidorska 95/97, 21-500 Biala Podlaska, Poland
autor
  • Department of Economics of Education, Communication and Advice, Faculty of Economics Science, Warsaw University of Life Sciences, Nowoursynowska St.166, 02-787 Warsaw, Poland

Bibliografia

  • 1. Czarnowski S. (1956), Kultura. Dzieła. Tom I. PWN, Warszawa.
  • 2. Kmita-Dziasek E. (2010), Agroturystyczne gospodarstwa edukacyjne – idea i dobre przykłady. Wydaw. Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie, Kraków.
  • 3. Kmita-Dziasek E. (2011), Wprowadzenie do zagadnień edukacji w gospodarstwie rolnym. Wydaw. Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie, Kraków.
  • 4. Kotowicz-Borowy I. (2004), Antropologiczne dylematy turystyki kulturowej, W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyka w rozwoju lokalnym. Wydaw. SGGW, Warszawa, 45-51.
  • 5. Majewski J., Lane B. (2000), Turystyka wiejska i rozwój lokalny. Fundusz Współpracy.
  • 6. Malec-Kornajew Ł., Kania J. (2015), Sztuka na wsi. Alternatywne możliwości dla turystyki wiejskiej, W: W. Kamińska (red.), Innowacyjność w turystyce wiejskiej a nowe możliwości zatrudnienia na obszarach wiejskich. Komitet Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, Warszawa, s. 84.
  • 7. Perepeczko B. (2004), Przeszłość i przyszłość turystyki wiejskiej w polskim rozwoju lokalnym, W: I. Sikorska-Wolak (red.), Turystyka w rozwoju lokalnym. Wydaw. SGGW, Warszawa, s. 36-37.
  • 8. Sikorska-Wolak I. (2007), Turystyka jako system dydaktyczno-wychowawczy, W: J. Sikora (red.), Turystyka wiejska a edukacja, różne poziomy, różne wymiary. Wydaw. Akademia Rolnicza w Poznaniu, Poznań, s. 14.
  • 9. Szczepański J. (1970), Elementarne pojęcia socjologii. PWN, Warszawa.
  • 10. Wilkin J. (red.) (2010), Wielofunkcyjność rolnictwa. Kierunki badań, podstawy metodologiczne i implikacje praktyczne. Wydaw. IRWiR PAN, Warszawa.
  • 11. www.zagrodaedukacyjna.pl. Izabella Sikorska-Wolak, Jan Zawadka

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-9108bc0d-74d8-45d5-a97a-6b995f883b6a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.