PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 6 t.1 |

Tytuł artykułu

Znajomość wybranych oświadczeń żywieniowych wśród młodych konsumentów

Warianty tytułu

EN
Awareness of the selected nutrition claims among young consumers
RU
Znanie izbrannykh zajavlenijj o pishchevojj cennosti sredi molodykh potrebitelejj

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem artykułu jest analiza znajomości wybranych oświadczeń żywieniowych przez młodych konsumentów. W opracowaniu przedstawiono wyniki badań ankietowych przeprowadzonych na przełomie lat 2015/2016 wśród 322 respondentów w Warszawie. Uzyskane informacje wskazują na fakt, że młodzi konsumenci nie mają wiedzy pozwalającej im prawidłowo interpretować oświadczenia żywieniowe. Wskazuje to na konieczność prowadzenia działań edukacyjnych m. in. przez producentów żywności w zakresie oświadczeń umieszczanych na opakowaniach żywności.
EN
The aim of the article is to analyse young consumers’ familiarity with the selected nutrition claims. In the compilation, the results of the survey research were presented, which was conducted at the turn of 2015 and 2016 among 322 respondents in Warsaw. The obtained information indicates the fact that young consumers do not possess knowledge which would allow them to correctly interpret nutrition claims. It points to the necessity of conducting educational actions, inter alia, by food producers, in the area of nutrition claims placed on food packages.
RU
Цель статьи - провести анализ знания избранных заявлений о пищевой ценности молодыми потребителями. В разработке представили результаты опросов, проведенных на рубеже 2015 и 2016 гг. среди 322 респондентов в Варшаве. Полученная информация указывает на факт, что у молодых потребителей нет знаний, позволяющих им правильно толковать заявления о пищевой ценности. Это указывает на необходимость принимать меры по обучению, в частности, производителями пищи в области заявлений, помещаемых на упаковке продуктов питания.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

Opis fizyczny

s.466-476,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Katedra Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-776 Warszawa
  • Katedra Organizacji i Ekonomiki Konsumpcji, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 159c, 02-776 Warszawa
autor
  • Katedra Polityki Europejskiej i Marketingu, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, ul.Nowoursynowska 166, 02-787 Warszawa

Bibliografia

  • Al-Ani H. H., Devi A., Eyles H., Swinburn B., Vandevijvere S. (2016), Nutrition and health claims on healthy and less-healthy packaged food products in New Zealand, “British Journal of Nutrition”, No. 116(6).
  • Ares G., Giménez A., Gámbaro A. (2009), Consumer perceived healthiness and willingness to try functional milk desserts. Influence of ingredient, ingredient name and health claim, “Food Quality and Preference”, No. 20(1).
  • Aschemann-Witzel J., Hamm U. (2010), Do consumers prefer foods with nutrition and health claims? Results of a purchase simulation, “Journal of Marketing Communications”, No. 16(1-2).
  • Balasubramanian S. K., Cole C. (2002), Consumers’ Search and Use of Nutrition Information: The Challenge and Promise of the Nutrition Labeling and Education Act, “Journal of Marketing”, No. 66(3).
  • Boer de A., Bast A. (2015), International legislation on nutrition and health claims, “Food Policy”, No. 55.
  • Bower J. A., Saadat M. A., Whitten C. (2003), Effect of liking, information and consumer characteristics on purchase intention and willingness to pay more for a fat spread with a proven health benefit, “Food Quality and Preference”, No. 14(1).
  • Carrillo E., Fiszman S., Lähteenmäki L., Varela P. (2014), Consumers ’perception of symbols and health claims as health-related label messages. A cross-cultural study, “Food Research International”, No. 62.
  • Chandon P. (2013), How package design and packaged-based marketing claims lead to overeating, “Applied Economic Perspectives and Policy”, No. 35(1).
  • Dean M., Lampila P., Shepherd R., Arvola A., Saba A., Vassallo M., Claupein E., Winkelmann M., Lähteenmäki L. (2012), Perceived relevance and foods with health-related claims, “Food Quality and Preference”, No. 24(1).
  • Grunert K., Lähteenmäki L., Boztug Y., Martinsdóttir E., Ueland Ø, Åström A., Lampila P. (2009), Perception of health claims among nordic consumers, “Journal of Consumer Policy”, No. 32(3).
  • Hieke S., Kuljanic N., Pravst I., Miklavec K., Kaur A., Brown K. A., Egan B. M., Pfeifer K., Gracia A., Rayner M. (2016), Prevalence ofnutrition and health-related claims on pre-packagedfoods: A five-country study in Europe, “Nutrients”, No. 8(3).
  • Krutulyte R., Grunert K., Scholderer J., Lähteenmäki L., Hagemann K. S., Elgaard P., Nielsen B., Graverholt J. P., Perceivedfit of different combinations of carriers andfunctional ingredients and its effect on purchase intention, “Food Quality and Preference”, No. 22(1).
  • Lampila P., Lieshout van M., Gremmen B., Lähteenmäki L. (2009), Consumer attitudes towards enhanced flavonoid content in fruit, “Food Research International”, No. 42(1).
  • Okoń D., Kowrygo B., Rejman K. (2017), Żywność prozdrowotna w opinii i zachowaniach konsumentów, „Handel Wewnętrzny”, nr 1(366).
  • Ozimek I., Przeździecka-Czyżewska N. (2017), Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne w regulacjach prawnych i opinii konsumentów, „Żywność. Nauka. Technologia. Jakość”, nr 1(110).
  • Petrovici D., Fearne A., Nayga R. M., Drolias D. (2012), Nutritional knowledge, nutritional labels, and health claims on food, “British Food Journal”, No. 114(6).
  • Pothulaki M., Chryssochoidis G. (2009), Health claims: Consumer’s matters, “Journal of Functional Foods”, No. 1.
  • Pravst I., Kušar A. (2015), Consumers’ exposure to nutrition and health claims on pre-packed Foods: Use of sales weighting for assessing the food supply in Slovenia, “Nutrients”, No. 7(11).
  • Roe B., Levy A. S., Derby B. M. (1999). The impact of health claims on consumer search and product evaluation outcomes: Results from FDA experimental data, “Journal of Public Policy & Marketing”, No. 18(1).
  • Steinhauser J., Hamm J. (2018), Consumer and product-specific characteristics influencing the effect of nutrition, health and risk reduction claims on preferences and purchase behavior - A systematic review, “Appetite”, No. 127.
  • Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności.
  • Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Tekst mający znaczenie dla EOG).
  • Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1047/2012 z dnia 8 listopada 2012 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 w odniesieniu do wykazu oświadczeń żywieniowych (Tekst mający znaczenie dla EOG).
  • Sabbe S., Verbeke W., Deliza R., Matta V., Damme van P. (2009), Effect of a health claim and personal characteristics on consumer acceptance offruit juices with different concentrations of açaí (Euterpe olerácea Mart.), “Appetite”, No. 53(1).
  • Seń M., Zacharczuk A., Lintowska A. (2012), Zachowania żywieniowe studentów wybranych uczelni wrocławskich a wiedza na temat skutków zdrowotnych nieprawidłowego żywienia, „Pielęgniarstwo i Zdrowie Publiczne”, nr 2(2).
  • Shimizu T. (2011), Health Claims and Scientific Substantiation of Functional Foods - Japanese Regulatory System and the International Comparison, “European Food and Feed Law Review”, No. 6(3).
  • Staniewska K., Panfi-Kuncewicz H., Staniewski B., Mieczkowska M. (2010), Postrzeganie informacji żywieniowej przekazywanej za pomocą różnych form przekazów komercyjnych, „Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej”, nr 86.
  • Strijbos C., Schluck M, Bisschop J., Bui T., Jong de I., Leeuwen van M., Tottlebenvan von M., Breda van S. G. (2016), Consumer awareness and credibility factors of health claims on innovative meat products in a cross-sectional population study in The Netherlands, “Food Quality and Preference”, No. 54.
  • Szykman L. R., Bloom P. N., Levy A. S. (1997), A proposed model of the use of package claims and nutrition labels, “Journal of Public Policy and Marketing”, No. 16(2).
  • Trypień M., Kasperczyk J., Jośko-Ochojska J. (2014), Ocena sposobu żywienia i odżywiania studentów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w aspekcie jakościowym i ilościowym. Część I. Energia i podstawowe składniki odżywcze, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 95(4).
  • Ślusarska B., Szczęśniak E., Zarzycka D., Dobrowolska B., Zboina B. (2014), Wiedza i opinie osób studiujących na temat problemów związanych z otyłością, „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, nr 20(3).
  • Wansink B., Sonka S. T., Hasler C. M. (2004), Front-label health claims: When less is more, “Food Policy”, No. 29(6).
  • Wansink B., Chandon P. (2006), Can “low-fat” nutrition labels lead to obesity?, “Journal of Research”, No. 43(4).
  • Waśkiewicz A. (2010), Jakość żywienia i poziom wiedzy zdrowotnej u młodych dorosłych Polaków - badanie WOBASZ, „Problemy Higieny i Epidemiologii”, nr 91(2).

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-8f66490b-5321-4cef-84b9-713ea7f9bb98
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.