PL
Na rynkach towarów i usług w krajach wysoko rozwiniętych obserwuje się trwałą nadwyżkę podaży nad popytem. Dotyczy to zwłaszcza rynku produktów żywnościowych, na które popyt charakteryzuje się niską elastycznością dochodową i cenową. Przedsiębiorstwa produkujące żywność rywalizują na rynku oferując nowe produkty o określonych parametrach i cechach jakościowych. Jednym ze sposobów informowania o tych produktach i pozyskiwania konsumenta jest informacja bezpośrednia związana z towarem w postaci oznakowania czy znaku towarowego zamieszczonego najczęściej na opakowaniu lub etykiecie przytwierdzonej do towaru. Sama forma i kształt opakowań mogą być pomocnicze w przekazywaniu informacji i uzyskaniu aprobaty nabywcy w postaci aktu zakupu. Znakowanie obejmujące takie elementy, jak: informacja żywieniowa, znaki jakości i bezpieczeństwa, znaki ekologiczne i oznaczenia geograficzne, a także informacja o nagrodzeniu produktu w prestiżowym konkursie staje się ważnym narzędziem promocyjnym, za pomocą którego wytwórca czy jego agent handlowy stara się wyróżnić produkt w oczach konsumenta wśród wielu innych podobnych wyrobów.
EN
In the present times we may observe the constant surplus of supply over demand on the market of goods and services. It mainly concerns the market of foodstuffs. A low profitable and price flexibility characterises the surplus of foodstuffs. The food enterprises concur on the market by offering the new products with certain parameters and food attributes. One of the ways of informing about this product and one of the methods of consumer acquiring is a direct information about the foodstuff. It may appear as a labelling or a trademark on a label or a package. A form and a shape of package may also be helpful in transferring the information and achieving the consumer approval in the form of purchase act. Therefore labelling including such elements as nutrition information, quality and safety marks, ecological marks, geographical indications and the information about the product reward in prestige competition is getting more and more important promotion instrument. With its add producer or his commercial agent tries to distinguish his product among the others in the consumer eyes.