PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 09 | 1 |

Tytuł artykułu

Characteristics of tourism demand fulfilled in national parks on the example of Kampinos National Park

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Charakterystyka popytu turystycznego realizowanego na obszarach parków narodowych na przykładzie Kampinoskiego Parku Narodowego

Języki publikacji

EN PL

Abstrakty

EN
Subject and purpose of work: The subject matter of research is the tourism demand within the areas of national parks and the purpose of the work was to characterize the demand realized at the Kampinowski National Park (KNP). Materials and methods: Research with the use of technique of surveying was conducted in the summer period of 2013 on a sample of 133 tourists resting in the vicinity of KNP. KNP was visited mainly by well-educated inhabitants of large cities (mainly Warsaw), middle aged. The most often used source of information by the researched group during the selection of specific facility was the internet, as well as word of mouth marketing. Results: During the stay physical activity was conducted-most frequently hiking and bicycle riding. Cultural sphere of the visited region also enjoyed large interest. Conclusions: Undertaking more in-depth research in the scope of demand realized within the areas of great natural values seems crucial. It would enable the creation of optimum offer as well as its effective promotion, which in turn should translate into development of tourism on the discussed arct of actions of preventive character or protective one within the terrains of this type. eas. Identification of behaviours and forms of activity conducted by tourists will enable also condu
PL
Przedmiot i cel pracy: Przedmiotem badań był popyt turystyczny na obszarach parków narodowych, a za cel pracy przyjęto scharakteryzowanie popytu realizowanego w Kampinoskim Parku Narodowym (KPN). Materiały i metody: Badania, z wykorzystaniem techniki ankiety, przeprowadzono w okresie letnim 2013 roku na próbie 133 turystów wypoczywających w okolicach KPN. KPN odwiedzali głównie dobrze wykształceni mieszkańcy dużych miast (głównie Warszawy) w średnim wieku. Najczęściej wykorzystywanym źródłem informacji przez badanych podczas wyboru konkretnego obiektu był internet, a także marketing szeptany. Wyniki: Podczas pobytu podejmowana była aktywność fizyczna – najczęściej wycieczki piesze oraz rowerowe. Dużym zainteresowaniem cieszyła się również sfera kulturowa odwiedzanego terenu. Wnioski: Koniecznym wydaje się podjęcie pogłębionych dociekań w zakresie popytu realizowanego na obszarach przyrodniczo cennych. Umożliwi to stworzenie optymalnej oferty, a także efektywną jej promocję, co przełożyć się powinno na zdynamizowanie rozwoju turystyki na omawianych obszarach. Rozpoznanie zachowań i form aktywności podejmowanych przez turystów umożliwi także podjęcie działań o charakterze profilaktycznym lub ochronnym na terenach tego typu.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

09

Numer

1

Opis fizyczny

p.45-54,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Department of Education Economics, Communication and Counselling, Faculty of Economic Sciences, The Warsaw University of Life Sciences, Nowoursynowska 166, 02-787 Warsaw, Poland

Bibliografia

  • 1. Balińska A., Sikorska-Wolak I. (2009), Turystyka wiejska szansą rozwoju wschodnich terenów przygranicznych na przykładzie wybranych gmin. Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • 2. 2. Kolczatek R., Jankowski K. (2006), Internet – nowoczesne źródło informacji i reklamy w agroturystyce. W: M. Plichta, J. Sosnowski (red.) Marketing w agroturystyce. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, s. 219-220.
  • 3. 3. Kozieł M. (2011), Turystyka rowerowa w polskich parkach narodowych. Instytut Nauk o Ziemi, UMCS, Lublin.
  • 4. 4. Krzyżanowska K., Wojtkowski R. (2012), Rola internetu w promocji usług agroturystycznych. Studia Ekonomiczne i Regionalne, t. 5, nr 1, s. 48-57.
  • 5. 5. Niedziółka A. (2008), Wykorzystanie sieci Internet w promocji produktu agroturystycznego na przykładzie województwa małopolskiego, W: N. Semeniuk, R. Mosdorf, Zastosowanie technologii informacyjnych do wspomagania zarządzania procesami gospodarczymi. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok, s. 73-82.
  • 6. 6. Niedziółka A., Bogusz M. (2011), Uwarunkowania rozwoju turystyki społecznej na przykładzie gminy Istebna, Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis, Oeconomica, no 288 (64), s. 133-141.
  • 7. 7. Ochrona środowiska 2014 (2014), GUS, Warszawa.
  • 8. 8. Olaczek R. (2008), Między swobodą a zakazem – o turystycznym korzystaniu z obszarów chronionych, W: A. Gotowt-Jeziorska, J. Śledzińska (red.), Turystyka zrównoważona i ekoturystyka. PTTK, Warszawa.
  • 9. 9. Partyka J. (2010), Udostępnianie turystyczne parków narodowych w Polsce a krajobraz. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego PTG, Krajobraz a turystyka, nr 14, s. 252-263.
  • 10. 10. Prochorowicz M. (2006), Zastosowanie reklamy elektronicznej w promocji gospodarstw agroturystycznych. W: M. Plichta, J. Sosnowski (red.), Marketing w agroturystyce. Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, Siedlce, s. 221-227.
  • 11. 11. Radziejowski J. (2011), Obszary chronionej przyrody Historia, stan obecny, wyzwania przyszłości. Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP w Warszawie, Warszawa.
  • 12. 12. Sikorska-Wolak I., Zawadka J. (2012), Oczekiwania konsumentów na rynku usług agroturystycznych. Studia Ekonomiczne i Regionalne, t. 5, nr 1 , s. 34-47.
  • 13. 13. Stepaniuk K. (2010), Wybrane koncepcje związane z projektowaniem, wdrożeniem i rozwojem działalności e-agroturystycznej na przykładzie województwa podlaskiego. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, nr 9(4), s. 509-517.
  • 14. 14. Zawadka J. (2010), Ekonomiczno-społeczne determinanty rozwoju agroturystyki na Lubelszczyźnie (na przykładzie wybranych gmin wiejskich). Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
  • 15. 15. Zawadka J. (2013), Zachowania turystów wypoczywających na wsi i czynniki je warunkujące, W: K. Krzyżanowska (red.), Budowanie konkurencyjności obszarów wiejskich. Wydawnictwo SGGW, Warszawa, s. 171-183.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-894f8146-cc11-4cc1-b904-d97dde927a09
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.