PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2018 | 11 | 2 |

Tytuł artykułu

The use of personal computers and Internet networks by professionally active people witch disabilities living in rural areas

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Wykorzystanie komputerów osobistych i sieci internet przez czynne zawodowo osoby niepełnosprawne zamieszkałe na terenach wiejskich

Języki publikacji

EN PL

Abstrakty

EN
Subject and purpose of work: The aim of the article is to determine the level of accessibility of personal computers and the Internet and their use for distance work by professionally active persons with disabilities living in rural areas throughout Poland. Materials and methods: Surveys were carried out during the period from June 30, 2010, to May 31, 2011, on a sample of 5,000 persons with disabilities, 1359 of whom, during the last 30 days of the survey, were gainfully employed - they were professionally active. The area of research included randomly selected rural and urbanrural communes in sixteen provinces. Results: Personal computers and the Internet are most often used by the group of young people with disabilities and those who conduct their business activities in communes. Personal computers and the Internet are most often used by disabled persons with physical, sensory and complex disorders. Conclusions: It is necessary to intensify organisational, technical and legal activities and efforts that will contribute to a fuller and wider use of computers, the Internet and other assistive technology by people with disabilities.
PL
Przedmiot i cel pracy: Celem artykułu jest określenie poziomu dostępności do komputerów osobistych i Internetu oraz ich wykorzystania do pracy na odległość, przez osoby niepełnosprawne czynne zawodowo, zamieszkujące obszary wiejskie na terenie całej Polski. Materiały i metody: Badania ankietowe zostały zrealizowane w okresie od 30 czerwca 2010 roku do 31 maja 2011roku na próbie 5000 osób niepełnosprawnych, spośród których 1359 w ciągu ostatnich 30 dni od momentu badania wykonywały pracę zarobkową – były czynne zawodowo. Obszarem badań były losowo wybrane gminy wiejskie i miejsko-wiejskie w szesnastu województwach. Wyniki: Komputer i Internet są najchętniej wykorzystywane w grupie młodych osób niepełnosprawnych oraz tych, które prowadzą swoją działalność gospodarczą na terenie gmin. Komputer i Internet najczęściej wykorzystywane jest przez niepełnosprawnych z dysfunkcją fizyczną, sensoryczną i złożoną. Wnioski: Należy zintensyfikować działania i wysiłki organizacyjne, techniczne i prawne które przyczynią się do pełniejszego i szerszego wykorzystaniem komputerów i Internetu oraz innych urządzeń wspomagających przez osoby niepełnosprawne.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

11

Numer

2

Opis fizyczny

p.55-66,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Sidorska 95/97, 21-500 Biala Podlaska, Poland
autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Sidorska 95/97, 21-500 Biala Podlaska, Poland
autor
  • Pope John Paul II State School of Higher Education in Biala Podlaska, Sidorska 95/97, 21-500 Biala Podlaska, Poland

Bibliografia

  • 1. Bartnikowska U., Żyta A. (2006), Internet w procesie edukacji i rehabilitacji osób głuchoniewidomych. Szkoła Specjalna, t. LXVII, nr 5 (237), s. 338.
  • 2. Dejnaka A. (2012), Internet bez barier - accessibility oraz usability a potrzeby osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, t.2, nr 3, s. 41.
  • 3. Garbat M. (2013), Aktywizacja zawodowa osób z niepełnosprawnością. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra.
  • 4. Jan Paweł II (1987), Laborem Exercens. Tekst i komentarze, Lublin.
  • 5. Magnuszewska-Otulak G. (2009), Uczestnictwo osób niepełnosprawnych w życiu społecznym. Instytut Polityki Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • 6. Mikołajewska E., Mikołajewski D. (2018), Wsparcie teleinformatyczne aktywizacji edukacyjnej i zawodowej osób niepełnosprawnych - propozycja rozwiązania, http://www.academia.edu/2245263/WSPARCIE_TELEINFORMATYCZNE_AKTYWIZACJI_ EDUKACYJNEJ_I_ZAWODOWEJ_OS%C3%93B_NIEPE%C5%81NOSPRAWNYCH_PROPOZYCJA_ROZWI%C4%84ZANIA, (data dostępu: 07.01.2018).
  • 7. Ochonczenko H. (2004), Sytuacja na rynku pracy osób niepełnosprawnych w dobie zmian społecznych i gospodarczych w Polsce, W: J. Bąbka (red.), Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 225.
  • 8. Olszewski S., Parys K., Trojańska M. (2012), Przestrzenie życia osób z niepełnosprawnością, Wyd. Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków, s. 161.
  • 9. Szczupał B. (2012), Aktywizacja zawodowa i zatrudnienie osób z niepełnosprawnością na współczesnym rynku pracy - wybrane uwarunkowania i rozwiązania praktyczne, W: D. Tomczyszyn, W. Romanowicz (red.) Aktywność zawodowa osób z niepełnosprawnością. Wyd. Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, s. 151.
  • 10. Szczupał B. (2006), Wybrane aspekty poczucia jakości życia bezrobotnych osób niepełnosprawnych. W: Z. Palak (red). Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie, Lublin, s. 187.
  • 11. Wołosiuk B. (2012), Kształcenie zawodowe osób z niepełnosprawnością, W: B. Wołosiuk, M. Nowak (red.), Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku. Wyd. Państwowej Szkoły Wyższej im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska, s. 239.
  • 12. Wójcik M. (2008), Aktywność ekonomiczna osób niepełnosprawnych, W: B. Skrętowicz i M. Komorowska (red.), Osoby niepełnosprawne w społeczeństwie polskim okresu transformacji. Wyd. UMCS w Lublinie, Lublin, s. 29.
  • 13. http://www.niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=78&print=1, (data dostępu: 27.12.2017).
  • 14. http://www.niepelnosprawni.gov.pl/index.php?c=page&id=80&print=1, (data dostępu: 27.12.2017).

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-7e7c4760-beeb-44b5-948d-05983444d9f6
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.