PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 68 | 09 |

Tytuł artykułu

Identyfikacja i ocena wybranych produktów żywnościowych. Kryteria konsumenckie

Warianty tytułu

EN
Identification and evaluation of the selected food products. Consumer criteria

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Głównym celem badań była identyfikacja i ocena produktów żywnościowych, które wyznaczają wybory konsumentów. Do realizacji celu głównego wykorzystano badania eksploracyjne, w których zidentyfikowano główne kryteria technologiczne i rynkowe wybranych produktów żywnościowych. Drugi etap badań to zebranie opinii nt. zachowań konsumentów na rynku wybranych produktów. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego z użyciem standaryzowanego, pogłębionego kwestionariusza ankiety. Wyniki badań umożliwiły weryfikację następujących tez: jakość konsumencka produktów żywnościowych to głównie ich walory technologiczne, a zaufanie konsumentów do informacji umieszczanych na etykiecie produktu żywnościowego jest determinowane renomą marki producenta.
EN
The main objective of the study was to identify and evaluate food products that determine consumer choices. To achieve the main objective of the study, data mining research was conducted, which identified the main technological and market criteria of the selected food products. The second stage of the study included collection of opinions concerning consumers' behavior on the market of the discussed products. To gather information, direct interview method was applied using a standardized questionnaire. The results allowed verifying the following theses: consumer quality parameters that determine food products' choices are mainly technological in nature; consumer confidence in the information provided on the label of a food product is determined by the reputation of its manufacturer's brand.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

68

Numer

09

Opis fizyczny

s.45-48,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Katedra Analizy Rynku i Marketingu, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn

Bibliografia

  • [1] Baryłko-Pikielna N., Matuszewska I.: 2009. Sensoryczne badania żywności. Podstawy - Metody - Zastosowanie. Wydawnictwo Naukowe PTTŻ, Kraków, 27-29.
  • [2] Becker T: 2000. Consumer perception of fresh meat quality: a framework for analysis. British Food Journal, 102(3),158-176.
  • [3] Caswell J. A., Mojduszka E. M.: 1996. Using informational labelling to influence the market of quality in food products. American Journal of Agricultural Economics, 78, 1248-1253.
  • [4] Corcoran K., Bernue' s A., Baines R.: 2000. Marketing Scottish beef and the problem of the changing consumer. 10th Annual World Food and Agribusiness Congress ofthe International Food and Agribusiness Management Association. Chicago, June, 45-46.
  • [5] Dalen G. A.: 1996. Assuring eating quality of meat. Meat Science, 43(S): 21-33.
  • [6] Górska-Warsewicz H.: 2001. Konsumencka ocena jakości żywności. Przemysł Spożywczy, 12:35.
  • [7] Grunert K. G.: 2001. Current issues in the analysis of consumer food choice. 71st EAAE seminar the food consumer in the early 21st century, Zaragoza, Spain, 23-25.
  • [8] Grzybowska-Brzezińska M.: 2008. Marketingowe aspekty jakości produktów spożywczych, Problemy Jakości, 7:43-48.
  • [9] Kołożyn-Krajewska D., Sikora T.: 2012. Zarządzanie bezpieczeństwem żywności. Teoria i praktyka, Warszawa: Wydawnictwo C. H. Beck, 15-18.
  • [10] Lisiecka K.: 2009. Systemy zarządzania jakością produktów. Metody analizy i oceny, Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego, 19-35.
  • [11] Luning P.A. i in.: 2005. Zarządzanie jakością żywności. Ujęcie technologiczno-menedżerskie. Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa. 13-17.
  • [12] Northen J. R.: 2000. Quality attributes and quality cues: effective communication in the UK meat supply chain. British Food Journal, 102(3), 230-245.
  • [13] Ozimek I.: 2004. Jakość żywności w opinii konsumentów, Handel Wewnętrzny, 1:47-52.
  • [14] Sethuraman R., Cole C.: 1999. Factors influencing the price Premium that consumers pay for national brands over store brands. The Journal of Produkt Brand Management, v. 8, nr 4:35.
  • [15] Stankiewicz M. J.: 2005. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, Toruń: TNOiK Dom Organizatora, 36-45.
  • [16] Sznajder M.: 1997. Marketing produktów rolno-spożywczych, Poznań: Top Druk s.c., 104-105.
  • [17] Sznajder M., Tarant Sz.: 2003. Marka produktów mleczarskich, a ich jakość w ocenie konsumentów, Przegląd Mleczarski, 6: 214-216.
  • [18] Van Trijp H. C. M., Steenkamp J.-B. E. M., Candel M. J. J. M.:1997. Quality labelling as instrument to create product equity: the case of IKB in the Netherlands. In B. Wierenga, A. van Tilburg, K. Grunert J.-B., E. M. Steenkamp, M. Wedel (Eds.), Agricultural marketing and consumer behaviour in a changing world. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 201-215.
  • [19] Verbeke W., Viaene J.: 1999. Beliefs, attitude and behaviour towards fresh meat consumption in Belgium: empirical evidence from a consumer survey. Food Quality and Preference, 10, 437-445.
  • [20] Walaszek M: 2005. Zarządzanie jakością a konkurencyjność, Olsztyn: Katedra Analizy Rynku i Marketingu, Wydział Nauk Ekonomicznych, 145-152.
  • [21] Wall E., Weersink A., Swanton C.: 2001. Agriculture and ISO 14000. Food Policy, 26, 35-48.
  • [22] Witczak J.: 2003. Jakość żywności jako czynnik wpływający na decyzje nabywcze konsumentów, Marketing i Rynek, 8,14-18.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-7d352120-4812-4f25-9348-57b7435cdb4a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.