PL
Głównym celem badań była identyfikacja i ocena produktów żywnościowych, które wyznaczają wybory konsumentów. Do realizacji celu głównego wykorzystano badania eksploracyjne, w których zidentyfikowano główne kryteria technologiczne i rynkowe wybranych produktów żywnościowych. Drugi etap badań to zebranie opinii nt. zachowań konsumentów na rynku wybranych produktów. Zastosowano metodę wywiadu bezpośredniego z użyciem standaryzowanego, pogłębionego kwestionariusza ankiety. Wyniki badań umożliwiły weryfikację następujących tez: jakość konsumencka produktów żywnościowych to głównie ich walory technologiczne, a zaufanie konsumentów do informacji umieszczanych na etykiecie produktu żywnościowego jest determinowane renomą marki producenta.
EN
The main objective of the study was to identify and evaluate food products that determine consumer choices. To achieve the main objective of the study, data mining research was conducted, which identified the main technological and market criteria of the selected food products. The second stage of the study included collection of opinions concerning consumers' behavior on the market of the discussed products. To gather information, direct interview method was applied using a standardized questionnaire. The results allowed verifying the following theses: consumer quality parameters that determine food products' choices are mainly technological in nature; consumer confidence in the information provided on the label of a food product is determined by the reputation of its manufacturer's brand.