EN
The paper presents a study on the effects of different types of cement on selected properties of C30/37 road concrete. It involved three types of cement: Portland CEM I 42,5 R cement, Portland slag CEM II/B-S 32,5 R cement and CEM III/A 42,5 N LH/HSR/NA blast cement. The composition of the concrete mixtures were designed and evaluated experimentally. Test samples were prepared in laboratory conditions. The maturation period took 28 days for concrete with CEM I 42,5 R and CEM II/B-S 32,5 R, and 56 days for CEM III/A 42,5 N LH/HSR/NA cement. After maturation the samples were tested for: compressive strength, bending tensile strength and splitting tensile strength, water absorption and frost resistance. It was found that each of the concrete meets the requirements for road concrete listed in the GDDKiA technical specification [Ogólna Specyfikacja Techniczna… 2014]. In most of the tests the CEM III/A 42,5 N LH/HSR/NA cement performed best.
PL
W artykule opisano badania wpływu rodzaju cementu na wybrane właściwości betonu drogowego klasy C30/37. Wyniki badań poddano analizie. Użyto trzech różnych cementów: cementu portlandzkiego CEM I 42,5 R, cementu portlandzkiego żużlowego CEM II/B-S 32,5 R oraz cementu hutniczego CEM III/A 42,5 N LH/HSR/NA. Skład mieszanek betonowych ustalono doświadczalnie. Próbki betonów do badań przygotowano w warunkach laboratoryjnych. Okres dojrzewania wynosił 28 dni dla betonów z cementem CEM I 42,5 R i CEM II/B-S 32,5 R oraz 56 dni dla betonu z cementem CEM III/A 42,5 N LH/HSR/NA. Próbki poddano badaniom: wytrzymałości na ściskanie, wytrzymałości na rozciąganie przy zginaniu, wytrzymałości na rozciąganie przy rozłupywaniu, nasiąkliwości oraz mrozoodporności. Na podstawie wykonanych badaniach stwierdzono, że każdy z badanych cementów nadaje się do użycia w betonie drogowym. Wszystkie badane betony spełniły wymagania stawiane w Ogólnej Specyfikacji Technicznej GDDKiA [2014]. W większości badań najwyższe wartości badanych cech osiągnięto dla betonu na cemencie hutniczym CEM III/A 42,5 N LH/HSR/NA.