PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 6 t.1 |

Tytuł artykułu

Innowacje krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw usługowych. Wyniki badań

Warianty tytułu

EN
Innovations of domestic and foreign service companies. Research findings
RU
Innovacii otechestvennykh i zarubezhnykh predprijatijj sfery uslug. Rezul'taty izuchenija

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem artykułu jest ocena innowacji wprowadzanych w krajowych i zagranicznych przedsiębiorstwach usługowych w Polsce. Przedmiotem analizy objęto takie kwestie, jak znaczenie innowacji dla przedsiębiorstw, rodzaje wdrażanych innowacji, czynniki, które zadecydowały o wprowadzaniu innowacji w 2017 roku oraz czynniki, które mogłyby skłonić do wprowadzania rozwiązań innowacyjnych przez przedsiębiorstwa usługowe. Realizacji celu artykułu posłużyły wyniki badania jakościowego z 20 ekspertami rynku usług oraz badania ilościowego wśród 1000 przedsiębiorstw usługowych, przeprowadzonych na przełomie listopada i grudnia 2017 roku przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy (IBRKK-PIB). W ocenie menadżerów, podmioty z udziałem kapitału zagranicznego dwukrotnie częściej niż firmy krajowe wprowadzają innowacyjne rozwiązania. Dotyczy to wszystkich rodzajów innowacji. Artykuł ma charakter badawczy.
EN
The aim of the article is to identify the perception of innovativeness of domestic and foreign service enterprises in Poland. The subject of an analysis covered the importance of innovations of service companies, the type of the implemented innovative solutions, the factors that decided the innovation implementation in 2017, and the factors which might have prompted to introduce innovative solutions by service enterprises. The article aim achievement was enabled by findings of a qualitative research with 20 experts of the service market and a quantitative research among 1000 service enterprises carried out in the end of November and at the beginning of December 2017 by the Institute for Market, Consumption and Business Cycles Research, the National Research Institute (Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy, IBRKK-PIB, in the Polish language). In the opinion of managers, entities with the share of foreign capital twice more often than domestic companies implement innovative solutions. This applies to all types of innovation. The article is of the research nature.
RU
Цель статьи - выявить восприятие инновационности отечественных и зарубежных предприятий сферы услуг в Польше. Предмет анализа охватил: значение инноваций для фирм сферы услуг, вид внедряемых инновационных решений, факторы, которые решали вопрос о внедрении инноваций в 2017 г., а также факторы, которые могли бы склонить к вводу инновационных решений предприятиями сферы услуг. Достижению цели статьи послужили результаты качественного изучения с 20 экспертами рынка услуг и количественных обследований среди 1000 предприятий сферы услуг, проведенных на рубеже ноября и декабря 2017 г. Институтом исследований рынка, потребления и деловых циклов, Государственным исследовательским институтом (Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur - Państwowy Instytut Badawczy, IBRKK-PIB, на польском языке). По оценке менеджеров субъекты с зарубежным капиталом вдвое чаще, чем отечественные фирмы, внедряют инновационные решения. Это касается всех видов инноваций. Статья имеет исследовательский характер.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

Opis fizyczny

s.309-320,tab.,wykr.,bibliogr.

Twórcy

  • Polski Instytut Ekonomiczny w Warszawie, Al.Jerozolimskie 87, 02-001 Warszawa

Bibliografia

  • Czubała A., Janas A., Smoleń T., Wiktor J. (2006), Marketing usług, Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  • Daszkowska M. (1998), Usługi. Produkcja, rynek, marketing, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Dąbrowska A., Jaciow M., Kłosiewicz-Górecka U., Kuczewska L., Nowacki R., Tajer S., Wasilik K., Wolny R. (2016), Działalność innowacyjna i konkurencyjność przedsiębiorstw usługowych w Polsce, IBRKK - PIB, Warszawa.
  • Dąbrowska A. (2008), Rozwój rynku usług w Polsce - uwarunkowania i perspektywy, „Monografie i Opracowania”, nr 548, SGH, Warszawa.
  • Drucker P. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa.
  • GUS (2014), Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2011 - 2013, Warszawa.
  • Innovation strategy: Getting a head start on tomorrow (2010), OECD, Paris.
  • Janasz W. (2011), Ewolucja modeli procesu innowacyjnego, „Organizacja i Kierowanie11, nr 4.
  • Kalweit B., Milbergs E., Boege R. S (2007), Innovation vital Signs Project, Technology Administration US Departament of Commerce, ASTRA.
  • Kotler Ph. (1994), Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i Ska, Warszawa.
  • Kuczewska L., Nowacki R. (2016), Innowacyjność usług biznesowych w podnoszeniu konkurencyjności przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Mazur J. (2001), Zarządzanie marketingiem usług, Difin, Warszawa.
  • Monitoring przedsiębiorstw usługowych w Polsce (2017), IBRKK - PIB, Warszawa.
  • Nawrocki T. (2012), Innowacyjność produktowa przedsiębiorstw. Metodyka oceny na przykładzie spółek giełdowych, CeDeWu, Warszawa.
  • Nowacki R. (red.) (2010), Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.
  • Osiadacz J. (2012), Innowacje w sektorze usług - przewodnik po systematyce oraz przykłady dobrych praktyk, PARP, Warszawa.
  • Porter M. E. (1992), Strategia konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Pluta-Olearnik M. (1992), Strategie marketingowe przedsiębiorstw usługowych, Wydawnictwo AE w Katowicach, Katowice.
  • Reformat B. (2015), Innowacje w budowaniu przewagi konkurencyjnej organizacji handlu detalicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.
  • Schumpeter J. (1960), Teorie rozwoju gospodarczego, PWE, Warszawa.
  • Sławińska M. (2015), Innowacje marketingowe w działalności przedsiębiorstw handlowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio H, XLIX (1).
  • Styś A. (red.) (2003), Marketing usług, PWE, Warszawa.
  • Śmigielska G., Wiśniewska S. (2016), Innowacje marketingowe w handlu detalicznym, „Problemy Zarządzania”, Vol. 14, nr 1(57), t. 1.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-785f7396-e0bc-4bf4-9e43-ce2ee93eb326
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.