PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2015 | 159 | 11 |

Tytuł artykułu

Rozwój i regres sieci kolei leśnych w Polsce

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Development and decline of the forest railways in Poland

Języki publikacji

PL

Abstrakty

EN
The development and the decline of forest railway networks in Poland are still poorly investigated by scientists. Unfortunately, the availability of data is limited, therefore paper is focused on the period after the Second World War. In this time almost 40 forest railways were exploited. A synthetic review of the history of the most of them is carried out on the regional basis. The main reasons of the forest railway networks development includes massive harvest done in the forests by the occupants and the lack of paved roads in forest areas. The reasons of the decline of the network were similar as in the case of sugar beet railways: exploitation of the rolling stock and infrastructure, supply problems and the development of alternative means of transport, as well as the outflow of workforce and declining availability of wood sources near the railway tracks, which resulted in increasing costs of haulage. In some regions of Poland the restrictions in use of forest railways are also caused by the preservation of the natural environment.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

159

Numer

11

Opis fizyczny

s.940-947,rys.,bibliogr.

Twórcy

  • Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im.S.Leszczyckiego, Polska Akademia Nauk, ul.Twarda 51/55, 00-818 Warszawa

Bibliografia

  • Augustyn M. 1995. Kolejki leśne nad górnym Sanem. W: Augustyn M., Kryciński S., Modrzejewski M., Szewc R. [red.]. Bieszczady. Słownik historyczno-krajoznawczy. Cz. 1. Lutowiska. Bieszczadzki Park Narodowy. Wydawnictwo Stanisław Kryciński, Ustrzyki Górne – Warszawa.
  • Barszcz M., Zajfert M. 1998. Zarys dziejów kolei bieszczadzkiej. Stalowe Szlaki 98 (2): 4-17.
  • Ciechański A. 2013. Rozwój i regres sieci kolei przemysłowych w Polsce w latach 1881-2010. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.
  • Duda O. 1995. Bieszczadzkie koleje leśne. W. Duda O., Świerzewski Z., Zintel K. [red.]. Leśne kolejki południowo--wschodniej Polski. Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań. 67-88.
  • Fierla I. 1984. Geografia przemysłu Polski. PWE, Warszawa.
  • Kozak B. 2009. Zagnańskie kolejki wąskotorowe. Nakładem autora, Warszawa.
  • Kucharski M. 1999. Kolej leśna w Kośmidrach. Stalowe Szlaki 102 (2): 12-14.
  • Leśne kolejki wąskotorowe północno-wschodniej Polski w latach 1910-1991. 1991. Okręgowy Zarząd Lasów Pań-stwowych w Białymstoku. Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Leśnictwa i Drzewnictwa, Oddział w Białym-stoku, Białystok.
  • Patronowicz W. 2005. Garść wspomnień z czasów okupacji niemieckiej. Przegląd Rudnicki 3: 37-43.
  • Pędlowski E. 2008. Wspomnienia Józefa Mroczki. Przegląd Rudnicki 1: 71-75.
  • Pokropiński B. 1995. Kolejki wąskotorowe Mazowsza. W: Orłowski B., Piłatowicz J. [red.]. Inżynierowie polscy w XIX i XX w. Tradycje i wyzwania IV. Polskie Towarzystwo Historii Techniki, Warszawa. 173-238.
  • Pokropiński B. 2012a. Sochaczewska kolej wąskotorowa. WKiŁ, Warszawa.
  • Pokropiński B. 2012b. Jędrzejowskie Koleje Wąskotorowe. Biuro Promocji Atut, Zamość.
  • Pokropiński B., Moczulski M. 2001. Nad Czarną Hańczą i Wigrami. Świat Kolei 4: 28-30.
  • Rygiel Z. 2002. Bieszczadzkie kolejki leśne. OW Apla, Krosno.
  • Rygiel Z. 2010. Z dziejów Bieszczadzkich Kolejek Leśnych. Ruthenus, Krosno.
  • Skrabski E. 1988. Likwidacja kolejek leśnych na Kielecczyźnie. Sylwan 132 (11/12): 91-97.
  • Świerzewski Z. 1995. Koleje leśne w latach 1945 do 1974. W. Duda O., Świerzewski Z., Zintel K. Leśne kolejki południowo-wschodniej Polski. Poznański Klub Modelarzy Kolejowych, Poznań: 4-10.
  • Tucholski Z., Kucharski M. 2009. Kolej leśna Lipa–Biłgoraj 1941-1983. Biuro Promocji Atut, Zamość.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-737ee23c-fa9a-4b6e-b871-2f9f13f301e8
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.