EN
Agriculture plays a significant role in the economic sector in Limpopo province in terms of its contribution to the economy, and the number of employment opportunities it produces within local communities. The majority of people involved in agricultural practices are emerging farmers and smallholder/small scale farmers. The aim of the study was to determine and profile factors influencing production and market participation among smallholder tomato growers in Madibong and Manganeng Villages, Makhuduthamaga Municipality in Greater Sekhukhune District, South Africa. A purposive sampling technique integrated with a random sampling technique were used to collect primary data from 100 smallholder tomato farmers using structured questionnaires. The Multiple Linear Regression and the Logistic Regression models were used to analyse the socio-economic factors that influence tomato production and market participation among smallholder tomato farmers in the study area. The results of the study revealed that extension access, fertiliser application, marital status, income from production and use of agricultural equipment positively influence tomato production. While, the educational level, gender of the farmer, farming experience, marital status and farm size positively influence market participation, market distance negatively influences market participation among smallholder tomato farmers. Based on the findings of the study, it is recommended that there should be a comprehensive producer support programme that focuses primarily on subsidising smallholder farmers when purchasing production inputs.
PL
Rolnictwo odgrywa znaczącą rolę w gospodarce prowincji Limpopo w Republice Południowej Afryki (RPA) pod względem produkcyjnym oraz tworzenia miejsc pracy dla społeczności lokalnych. Większość osób zaangażowanych w regionie w działalność rolniczą to nowi rolnicy i drobni producenci rolni. Celem badania było określenie i sprofi-lowanie czynników wpływających na produkcję i udział w rynku drobnych producentów pomidorów w wioskach Madibong i Manganeng w gminie Makhuduthamaga w dystrykcie Sekhukhune w RPA. W celu zebrania danych empirycznych od 100 drobnych producentów pomidorów posłużono się ustrukturyzowanymi kwestionariuszami i wykorzystano technikę celowego doboru próby połączoną z doborem losowym. Do analizy czynników społeczno--ekonomicznych wpływających na produkcję pomidorów i udział w rynku drobnych pro-ducentów na analizowanym obszarze zastosowano modele wielokrotnej regresji liniowej i regresji logistycznej. Wyniki przeprowadzonych badań wykazały, że dostęp do doradztwa, stosowanie nawozów, stan cywilny, dochody z produkcji i użytkowanie sprzętu rolniczego pozytywnie wpływały na wielkość produkcji pomidorów. Z kolei poziom wykształcenia, płeć, doświadczenie zawodowe i stan cywilny rolnika oraz wielkość gospodarstwa pozy-tywnie oddziaływały na udział w rynku badanych gospodarstw. Zidentyfikowano również negatywny wpływ odległości na udział w rynku badanych producentów rolnych. Na pod-stawie wyników badania rekomenduje się stworzenie kompleksowego programu wsparcia producentów rolnych ukierunkowanego na subsydiowanie zwłaszcza drobnych rolników przy zakupach środków do produkcji rolnej.