The space-time verification of energy intensity of driving on a highway within the significance of its occurrence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
PL
W pracy przedstawiono sposób przestrzenno-czasowej weryfikacji rozkładu prędkości jazdy pojazdu po autostradzie. Uzyskane wyniki badań prawdopodobieństwa rozkładu energochłonności przestrzennej (strumienia) pojazdów porównano z krotnością pomiarów prędkości jazdy w odpowiednich odstępach czasu na danej trasie. Wykazano zgodność analizowanych relacji rozkładu w zakresie istotności statystycznej ich zachodzenia w obu dziedzinach. Dzięki temu uzyskano optymalny model wydatkowania energii kinetycznej dla analizowanej infrastruktury komunikacyjnej.
EN
The paper describes the space-time verification of the velocity distribution of a vehicle on a highway. The obtained results of probability distribution of spatial energy intensity (of the stream) of vehicles was compared with the multipled vehicle velocity time at appropriate intervals on the route. The compliance was demonstrated of the analyzed distribution relationships within the statistical significance of their occurrence in both cases. The result is an optimal model of the kinetic energy expenditure for the analyzed infrastructure.
Burski Z., Krasowska-Kołodziej H. 2012. Modeling of the kinetic energy loss in a vehicle on the basis of cumulative frequency of speed profile parameters. Econtechmod an International Quarterly Journal, Vol. 01, No 2, Cracow-Lublin-Lviv, 3-7.
Burski Z., Krasowski E. 2011. Zastosowanie rozkładu prawdopodobieństwa amplitud prędkości jazdy w badaniach energochłonności pojazdu. MOTROL. Wyd. PAN O/Lublin, T. 13D, 14-21.
Burski Z., Mijalska-Szewczak I. 2009. Analiza parametrów trakcyjnych pojazdu w infrastrukturze autostrady metodą statystyczną WTK. TEKA KMiER. Wyd. PANO/Lublin, T. 9, 11-19.
Datka S., Suchorzewska W., Tracz M. 1999. Inżynieria ruchu. Wyd. KiŁ, Warszawa 17, 17; 88; 110; 118.
Drewes N., Jespersen H., Petersem Т., Freight A. 2003. Transport growth-a theoretical and methodological Framework, European Journal of Operational Research, 144, Elsevier, 295-305.
Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M. 2009. Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka, WKT, Warszawa, 18; 79; 131.
Marczuk A. 1997. Organizacja transportu mleka do zakładów mleczarskich przy wykorzystaniu teorii okien czasowych. Inżynieria Rolnicza, nr 4 (10), Warszawa, 279-287.
Mijalska-Szewczak 1.2012. Energochłonność transportu w rolnictwie w aspekcie proekologicznym. Autoreferat rozprawy doktorskiej. UP w Lublinie, WIP, Katedra Energetyki i Pojazdów, Lublin, 20-22.
Neider J. 2008. Transport międzynarodowy. PWE, 244, Warszawa, 61-62.
Pantalienko L. 2012. Investigation of parametric model sof differentia equations systems stability. Econtechmod an International Quarterly Journal, Vol. 01, No 2, Cracow-Lublin-Lviv, 29-42.
Stead D. 2001. Transport Intercity in Europe - Indicators and Trends. Transport Policy 8, Elsevier, London, 29-46.
Szczepaniak С. 1999. Podstawy modelowania systemu. Człowiek - pojazd - otoczenie. Wyd. PWN, Warszawa, 17-18, 167-176.
Szczepaniak C. 2006. Transport w nowej epoce. Zagadnienia wybrane. Wyd. Pol. Łódzkiej. Łódź, 48-49.
Zielińska E., Lejda K. 2010. Analiza i modelowanie procesów logistycznych w zapleczu technicznym transportu samochodowego w aspekcie problemów logistycznych. Oficyna Wyd. Pol. Rzeszowskiej, Rzeszów.