PL
Artykuł zawiera wyniki analiz krajowego rynku opakowań z tworzyw sztucznych w ujęciu wartościowym. Prezentowane wyniki ujęto w odniesieniu do czterech analizowanych segmentów rynku: materiałów i opakowań giętkich (w tym folii PE, PP i folii wielowarstwowych), opakowań termoformowanych z folii sztywnych, opakowań formowanych z rozdmuchem oraz opakowań formowanych metodą wtrysku, ze szczególnym uwzględnieniem opakowań produktów spożywczych. W analizie rynku wykorzystano zarówno podejście systemowe, jak i wywiady prowadzone z ekspertami. Wskazano także na przewidywane kierunki rozwoju analizowanej dziedziny.
EN
The paper contains the results of analysis of plastic packaging consumption in Poland, in the terms of its value. The data presented are submitted in relation to four analyzed segments of the market, i.e. flexible materials and packaging (including PE, PP and multilayer films), packaging thermoformed from rigid sheets, those formed by blowing process, as well as injection moulded ones, with a special attention paid on food packaging. In the analysis of plastics packaging market both system approach and interviews with experts were applied. The forecast directions of further development in the analyzed area have been given.