PL
Badania oparto na wynikach sondaży ankietowych przeprowadzonych na terenie Wielkopolski wśród: 265 dzieci w wieku 7-15 lat, 198 w wieku 16-19 lat oraz 166 studentów AR w wieku 19-24 lat. Preferencje produktów określono jako stopień lubienia przy pomocy 7-stopniowej skali hedonicznej, a częstość spożycia przy użyciu 7-stopniowej skali FACT. Analizowano wyniki dla produktów mlecznych, mięsnych, pieczywa, owoców, napojów, dań fast food, słodyczy oraz alkoholi. Weryfikację hipotezy o braku zależności między stopniem lubienia i częstością spożycia przeprowadzono przy pomocy współczynnika korelacji rang Spearmana. Badania pozwoliły wyodrębnić trzy grupy produktów spożywczych: (1) grupa produktów, dla której istnieje zależność pomiędzy konsumpcją a preferencją (mięso i jego przetwory), (2) grupa, dla której nie istnieje zależność pomiędzy konsumpcją a preferencjami (owoce, słodycze, alkohole), (3) grupa, w której o wystąpieniu powyższych zależności decyduje płeć (produkty zbożowe, mleczne i fast food) lub wiek konsumentów (napoje).
EN
he research was based on the questionnaire results conducted in the area of Wielkopolska among 265 children at the age from 7 to 15, 198 youths at the age 16 to 19 and 166 students of Agriculture University at the age from 19 to 24 years old. The food preferences (as liking degree) were assessed on a 7-point hedonic scale, whereas the frequency of consumption on a 7-point FACT scale. The following food products were analyzed: milk and dairy products, meat and meat products, bakery products, fruits, beverages, fast food dishes, confectionery and alcohols. The analysis of rank correlation between liking degree and consumption frequency of food products was according to the Spearman's method. According to the analysis made, three food categories have been specified as follows: 1) products, whose consumption is related to preferences (meat and meat products), 2) products, whose consumption is not related to food preferences (fruits, confectionery and alcohols), and 3) products, whose relation between consumption and preference is dependent on consumers' sexes (bakery products, milk and dairy products, fast food dishes) and age (beverages).