PL
Opakowania żywności to jedno z ważniejszych narzędzi komunikacji rynkowej pomiędzy konsumentem a producentem. Mając na uwadze zainteresowanie konsumentów zdrowym odżywianiem, producenci starają się wywołać pozytywne skojarzenia zdanym produktem, umieszczając na etykietach informacje o jego specyficznych, prozdrowotnych właściwościach. Do tego celu często wykorzystują oświadczenia żywieniowe zdrowotne. W artykule przedstawiono ocenę częstotliwości występowania oraz zgodności z regulacjami prawnymi występowania ww. informacji na etykietach wybranych grup produktów spożywczych. Rezultaty przeprowadzonych badań wykazały, że znacżna część producentów decyduje się na zastosowanie oświadczeń żywieniowych czy zdrowotnych. Odnotowano jednocześnie, że wciąż jeszcze jest zbyt wiele opakowań produktów, na których oświadczenia te przedstawia się niezgodnie z wymaganiami prawa.
EN
Food packages are one of the most important tools of market communication between the customer and the producer. While taking into account the customers' interest in healthy nourishing, the producers try to evoke positive association with a given product by placing on the labels the Information about specific and pro- health features. This is sometimes implemented by the use of so called nutrition and health claims. The article presented both the assessment of frequency and the estimation of accordance with the legal regulations of the above mentioned information on the selected groups of groceries. The results of the conducted research indicated that a majority of producers decide to use the nutrition and health claims. Additionally, it has noted that there is still a big number of packages whose claims are not in accordance with the legal requirements.