PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2017 | 32 | 1 |

Tytuł artykułu

Wildlife-vehicle collisions in urban area in relation to the behaviour and density of mammals

Warianty tytułu

PL
Wypadki drogowe ze zwierzętami dzikimi na obszarach miejskich w zależności od ich behawioru i zagęszczenia

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The aim of the study was to characterise the problem of road accidents involving selected species of wild-living animals present in the area of Lublin. Another aim of the investigations was to determine the relationship between selected behavioural elements of the annual life cycle of animals and the incidence of wildlife-vehicle collisions. The information about wildlife-vehicle collisions was obtained from the documentation held by the shelter for homeless animals in Lublin and veterinary services. The data are presented in a spreadsheet and analysis was performed in the GIS (ArcGIS 10.1) environment. Based on the ESRI Base Map-BING MAP HYBRYD, a vector database of streets where the incidents had taken place was compiled. Each street was assigned the number of incidents recorded in the period of 2009–2012. Animals were divided into three groups: large mammals, small mammals and bats. The compiled data indicate the highest road mortality among roe deer (132), foxes (63), and martens (33). The reported results show the greatest number of wildlife-vehicle collisions on exit roads leading from the city centre. Presumably, this may be associated with the lack of speed limits and possible faults in the infrastructure arising already at the design stage.
PL
Celem pracy było scharakteryzowanie wypadków drogowych z udziałem wybranych gatunków zwierząt wolno żyjących, bytujących na terenie Lublina. Wykazano zależności między wybranymi elementami behawioralnymi rocznego cyklu życiowego zwierząt a częstotliwością występowania kolizji drogowych z ich udziałem. Informacje o wypadkach drogowych z udziałem zwierząt dzikich uzyskano z dokumentacji schroniska dla bezdomnych zwierząt w Lublinie oraz od służb weterynaryjnych. Dane zestawiono w arkuszu kalkulacyjnym oraz w środowisku GIS (ArcGIS 10.1). Na podstawie ESRI Base Mape-BING MAP HYBRYD przygotowano wektorową bazę danych ulic, których dotyczyły zdarzenia. Każdej ulicy przypisano liczbę zdarzeń zarejestrowanych w latach 2009–2012. Zwierzęta podzielono również na trzy grupy: duże ssaki, małe ssaki oraz nietoperze. Uzyskane dane wskazują, że najwyższa śmiertelność na drogach wśród zwierzyny dotyczyła saren (132), lisów (63) oraz kun (33). Na podstawie uzyskanych wyników można stwierdzić, że najwięcej wypadków wydarzyło się na drogach wylotowych z centrum miasta. Należy sądzić, że związane jest to z brakiem ograniczenia prędkości oraz możliwymi błędami w infrastrukturze już na etapie projektowania.

Wydawca

-

Rocznik

Tom

32

Numer

1

Opis fizyczny

p.49-59,fig.,ref.

Twórcy

autor
  • Department of Companion and Wildlife Animals, University of Life Sciences in Lublin, Akademicka 13, 20-950 Lublin, Poland
autor
  • Department of Companion and Wildlife Animals, University of Life Sciences in Lublin, Lublin, Poland
autor
  • Department of Companion and Wildlife Animals, University of Life Sciences in Lublin, Lublin, Poland
autor
  • Department of Companion and Wildlife Animals, University of Life Sciences in Lublin, Lublin, Poland
autor
  • Department of Companion and Wildlife Animals, University of Life Sciences in Lublin, Lublin, Poland
  • Institute of Soil Science, Environment Engineering and Management, University of Life Sciences in Lublin, Lublin, Poland

Bibliografia

  • BOROWSKA S. 2009. Accidents with animals. How little is still known about them. Wild life 6/180.
  • BRUINDERINK G.W.T.A., HAZEBROEK E. 1996. Ungulate traffic collisions in Europe. Conserv. Biol., 10(4): 1059–1067.
  • BUDNY M., PANEK M., BRESIŃSKI W., KAMIENIARZ R., KOLANOŚ B., MĄKA H. 2010. The situation of game animals in Poland in the years 2009–2010. Newsletter Research Station in Czempiń. 7: 24–26.
  • BURLINSKI P., JANISZEWSKI P., KROLL A., GONKOWSKI S. 2011. Parasitofauna in the gastrointestinal tract of the cervids (Cervidae) in northern Poland. Acta Veterinaria (Beogard), 61(2–3): 269–282.
  • COFFIN A.W. 2007. From roadkill to road ecology. A review of the ecological effects of roads. J. Transp. Geogr., 15: 396–406.
  • CONOVER M.R., PITT W.C., KESSLER K.K., DUBOW T.J., SANBORN W.A. 1995. Review of human injuries, illnesses, and economic losses caused by wildlife in the United States. Wildl. Soc. Bull., 23: 407–414.
  • CZERNIAK A., TYBURSKI Ł. 2011. Traffic incidents involving animals. Infrastructure and Environment Rural. Polish Academy of Sciences. Cracow Branch. Commission Technical Rural Infrastructure, 2: 275–283.
  • FARELL M.C., TAPPE P.A. 2007. County-level factors contributing to deer – vehicle collisions in Arkansas. J. Wildl. Manag., 71(8): 2727–2731.
  • FORMAN R.T.T., ALEXANDER L.E. 1998. Roads and their major ecological effects. Annu. Rev. Ecol. Syst., 29: 207–231.
  • FUSZARA E., FUSZARA M., KOWALSKI M., LESIŃSKI G., CYGAN J., NITKIEWICZ T., SZARLIK A., WOJTOWICZ B. 2010. Population changes in natterer’s bat Myotis nattereri and daubenton’s bat M. daubentonii in winter roosts of central Poland. Pol. J. Ecol., 58: 769–782.
  • GOSZCZYŃSKI J., ROMANOWSKI J., ZALEWSKI A. 1994. Martens. Publishing editorial Publishing World. Warsaw.
  • GOSZCZYŃSKI J. 1995. Fox. Monograph natural and hunting. Publishing House OIKOS Sp. z o.o. Warsaw.
  • GROOT-BRUINDERINK G.W., HAZEBROEK E. 1996. Ungulate traffic collisions in Europe. Conserv. Biol., 10: 1059–1067.
  • GUGOŁEK A., STRYCHALSKI J., KONSTANTYNOWICZ M., ZWOLIŃSKI C. 2014. Comparative analysis of nutrient digestibility and nitrogen retention in wild and farmed canids. Annals of Animal Science 14(2): 307–314.
  • GUNSON K.E., MOUNTRAKIS G., QUACKENBUSH L.J. 2010. Spatial wildlife-vehicle collision models. A review of current work and its application to transportation mitigation projects. J. Environ. Manag., 92: 1074–1082.
  • HERR J. 2008. Ecology and behaviour of urban stone martens (Martes foina) in Luxembourg. University of Sussex, Brighton (PhD thesis).
  • INDYKIEWICZ P., NAPIERAJ K., KOWALSKI J. 2013. Urbanization – synantropization – synurbization, that the diversity and adaptations of animals in urbanized environment. Part I. The potential ecological metropolitan areas in Poland. Publisher NICE, Bydgoszcz.
  • IUELL B., BEKKER H., CUPERUS R., DUFEK J., FRY G., HICKS C., HLAVA´C V., KELLER V., ROSELL C., SANGWINE T., TØRSLØV N., WANDALL B. LE MAIRE 2003. COST 341. Habitat fragmentation due to transportation infrastructure: wildlife and traffic. A European handbook for identifying conflicts and designing solutions. KNNV Publishers.
  • JĘDRZEJEWSKI W., NOWAK S., KUREK R. 2006. Animals and roads. Methods of reducing the negative impact of roads populations of wild animals. Ed. Mammal Research Institute PAN. Białowieża, 9–15, 19–23, 48–62.
  • KLIMASZEWSKI K. 2011. Routes and other anthropogenic barriers and the functioning of animal populations. Annals of Warsaw University of Life Sciences – SGGW Anim. Sci., 50: 19–28.
  • MALO J.E., SUÁREZ F., DÍEZ A. 2004. Can we mitigate animal-vehicle accidents using predictive models? J. Appl. Ecol., 41: 701–710.
  • MILCZAREK S. 1993. Synurbization – hope ecology. Notes Płockie, 38(3): 42, 43.
  • ORŁOWSKI G., NOWAK L. 2006 Factors influencing mammal roadkills in the agricultural landscape of south-western Poland. Pol. J. Ecol., 54: 283–294.
  • PIELOWSKI Z. 1999. Roe deer. World Publishing House, Warsaw, pp. 9–136.
  • RACEY P.A. 1982. Ecology of bat reproduction. In: Ecology of bats. Ed. T.H. Kunz.
  • Springer US, pp. 57–104.
  • ROSELL C., FERNÁNDEZ-BOU M., CAMPS F., BORONAT C., NAVÁS F., MARTÍNEZ M., SOROLLA A. 2013. Animal-vehicle collisions. A new cooperative strategy is needed to reduce the conflict. Proceedings ICOET 2013 International Conference on Ecology and Transportation. Scottsdale, Arizona, USA, 23–27th June 2013.
  • SAENZ SANTAMARIA A. DE, TELLERIA J.L. 2015. Wildlife-vehicle collisions in Spain. Eur. J. Wildlife. Res., 61: 399–406.
  • TAJCHMAN K., GAWRYLUK A., DROZD L. 2010. Effects of roads on populations of wild game in the Lublin region. Teka Kom. Ochr. Kszt. Środ. Przyr., 7: 420–427.
  • ZUBEROGOITIA I., REAL J. DEL, TORRES J.J., RODRIGUEZ L., ALONSO M., ZABALA J. 2014. Ungulate vehicle collisions in a peri-urban environment: consequences of transportation infrastructures planned assuming the absence of ungulates. PLoS ONE, 9(9): e107713.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-545ea42a-4dd7-4961-8d70-dc79ad527673
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.