PL
Od kilku lat w Polsce można zauważyć rosnącą tendencję do spożywania posiłków poza domem. Obecnie konsument korzysta z usług gastronomicznych nie tylko w celu zaspokojenia podstawowych potrzeb żywieniowych, a oferowane usługi obejmują coraz szerszy zakres, jak również coraz większą grupę klientów. Dobrym tego przykładem są stacje benzynowe, na których znajdują się bary bistro. W artykule zaprezentowano wyniki badań dotyczące realizacji założeń zasad GMP/GHP i systemu HACCP oraz samooceny poziomu wiedzy pracowników barów bistro wybranego koncernu paliwowego w Polsce. Badania przeprowadzono w 2008 r. na terenie dziewięciu województw, metodą ankietową z wykorzystaniem opracowanego na potrzeby badania kwestionariusza. Badanie na stacjach było prowadzone w ciągu 2 następujących po sobie miesięcy, tak aby zapewnić homogeniczność danych wśród badanych pracowników ze względu na poziom wiedzy i standardy organizacyjne.
EN
In Poland, there has been noticed a growing trend for eating out for the past several years. Currently, consumers have a catering service not only to meet their basic nutritional needs, but offered services also include wider scope, as well as a growing group of customers. As a good example are gas stations, where bistro bars are situated. The article presents the results of research that was conducted among employees’ of bistro bars of a selected fuel concern in Poland on their opinion about their self-knowledge on food safety as well as the realization of GMP / GHP and HACCP system. The study was conducted in 2008 in nine voivodeships, using the survey method and specially prepared questionnaire. The study was conducted in bistro bars situated at gas stations during the two consecutive months in order to ensure the homogeneity of the data coming from surveyed employees due to the level of their knowledge and organizational standards.