PL
Celem artykułu jest przedstawienie zróżnicowania cen żywności w Unii Europejskiej w 2016 r. oraz analiza cenowych przewag konkurencyjnych polskich producentów żywności na rynku unijnym. Podejmowane przez przedsiębiorstwa działania mają na celu poprawę konkurencyjności, która wyraża się lepszą pozycją konkurencyjną na rynku oraz zdobyciem przewag konkurencyjnych w długim okresie. Dotychczasowym źródłem przewag konkurencyjnych polskich producentów żywności na rynku unijnym były przede wszystkim przewagi kosztowo-cenowe. Wraz z postępującą integracją polskiego rynku rolno-spożywczego z rynkiem UE następuje wyrównywanie cen krajowych z cenami unijnymi. W konsekwencji niezbędne jest wykorzystywanie przez producentów żywności w coraz większym stopniu pozacenowych instrumentów konkurowania.
EN
The purpose of the present paper is to show the differentiation in food prices in the European Union in 2016 and to perform the analysis of price comparative advantages of Polish food producers on the EU market. The activities, being undertaken by the enterprises are aiming at improvement of competitiveness which is expressed by better competitive position on the market and acquiring comparative advantages in a longer period of time. The so-far source of competitive advantages of Polish food producers on the EU market included first of all, cost-price advantages. Along with the on-going integration of Polish agri-food market with the EU market, the equalization of domestic prices and the EU prices is proceeding on. In consequence, the increasing utilization of non-price competition instruments by food producers is indispensable.