PL
Oceniono postrzeganie i zrozumienie informacji żywieniowej na opakowaniach produktów spożywczych przez konsumentów. Badania przeprowadzono metodą ankietową wśród studentów (n=100) Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W wyniku przeprowadzonych badań stwierdzono, że ankietowani często czytają informacje żywieniowe umieszczane na opakowaniach produktów spożywczych, uważając je za zrozumiałe i czytelne. Zaobserwowano, że wiedza badanych konsumentów z zakresu znakowania żywności było stosunkowo wysoka, o czym świadczył wysoki procent poprawnych odpowiedzi z zakresu znajomości i rozumienia terminów związanych z informacjami żywieniowymi. Respondenci uznali również, że informacje o wartości odżywczej powinny występować obligatoryjnie na opakowaniach. Ponadto wyrazili oni zainteresowanie dodatkowymi informacjami z zakresu znakowania wartością odżywczą produktów spożywczych.
EN
The aim of the research was to assess the customers’ perception and understating of nutrition information placed on labels. The research was carried out by the mean on a questionnaire among the students (n==100) of the University of Warmia and Mazury in Olsztyn. As the result of the conducted research it has been stated that the respondents very often read the nutrition information which are placed on packages and they consider them as understandable and clear. It has been observed that the respondents’ knowledge on marking food was relatively good, which was proved by the high percentage of correct answers to questions concerning the understanding of terms related to nutrition information. The respondents admitted that the information concerning the nutrition should be placed on packages obligatorily. Moreover, they showed interest in additional information connected with marking food with the nutrition information.