PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 3 |

Tytuł artykułu

Rola systemu wartości w legitymizowaniu organizacji - banki na tle innych przedsiębiorstw

Autorzy

Warianty tytułu

EN
The role of corporate values system in the organisational legitimacy - banks versus non-financial companies
RU
Rol' sistemy cennostejj v legitimizacii organizacii - banki na fone drugikh predprijatijj

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Organizacje potrzebują legitymacji, aby przetrwać, dlatego wykorzystują różne możliwości jej zdobycia i utrzymania. Jedną z nich jest wykazanie, że ich wartości organizacyjne są zgodne z normatywnymi oczekiwaniami społecznymi, które opierają się na bardziej ogólnych normach społecznych. Oczekiwania te zależą od rodzaju organizacji, do której się odnoszą, więc różne organizacje powinny mieć różne systemy wartości. Celem artykułu jest ustalenie, czy i w jaki sposób banki i przedsiębiorstwa niefinansowe różnią się od siebie pod względem występujących w nich systemów wartości organizacyjnych, co wskazywałoby na wykorzystywanie komunikowania tych wartości w legitymizowaniu obydwu grup podmiotów.
EN
Organisations need legitimacy to survive that is why they use many ways to gain and maintain it. One of these ways is to demonstrate that their organisational values conform to the normative social expectations which are grounded in broader social norms. These expectations depend on the type of the organisation which they refer to, so different organisations should have different values systems. The purpose of this article is to identify whether and how banks and non-financial companies differ from one another in terms of organisational values systems.
RU
Организации нуждаются в легитимации, чтобы прожить, потому они используют разные возможности ее завоевания и сохранения. Одна из них – доказать, что их организационные ценности соответствуют нормативным общественным ожиданиям, которые основаны на более общих общественных нормах. Эти ожидания зависят от вида организации, которой они касаются; следовательно, разные организации должны иметь разные системы ценностей. Цель статьи – выявить, отличаются ли и каким образом банки и нефинансовые предприятия друг от друга по выступающим в них системам организационных ценностей, что указывало бы использование информирования об этих ценностях в легитимизации обеих групп субъектов.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

3

Opis fizyczny

s.5-17,wykr.,bibliogr.

Twórcy

  • Zakład Marketingu Wartości, Instytut Zarządzania Wartością, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Al.Niepodległości 162, 02-554 Warszawa

Bibliografia

  • Albert S., Whetten D.A. (1985), Organizational Identity, (w:) Cummings L.L., Staw B.M. (Eds.), Research in Organizational Behavior, JAJ Press, Greenwich.
  • Brummette J., Zoch L.M. (2016), How stakeholders’ personal values influence their value expectations for legitimate organizations, “Corporate Communications: An International Journal”, Vol. 21, No. 3.
  • Collins J., Porras J.I. (1994), Built to Last: Successful Habits of Visionary Companies, Harper Collins, New York.
  • Corporate Values Index 2009 (2009), ECCO International Communications Network.
  • Deal T.E., Kennedy A.A. (1982), Corporate Cultures, Addison-Wesley, Reading.
  • Dolan S., Garcia S., Richley B. (2006), Managing by values: A corporate guide to living, being alive, and making a living in the 21st Century, Palgrave Macmillan, New York.
  • Dyląg A., Jaworek M., Karwowski W., Kożusznik M., Marek T. (2013), Discrepancy between individual and organizational values: Occupational burnout and work engagement among white-collar workers, “International Journal of Industrial Ergonomics”, Vol. 43, No. 3.
  • Finegan, J. E. (2000), The impact of person and organizational values on organizational commitment, “Journal of Occupational and Organizational Psychology”, Vol. 73, No. 2.
  • Fombrun C.J. (2004), van Riel C.B.M., Fame & Fortune. How Successful Companies Build Winning Reputation, Financial Times Prentice Hall, New York.
  • Hatch M.J., Schultz M. (1997), Relations between organizational culture, identity and image, “European Journal of Marketing”, Vol. 31, No. 5/6.
  • Howell A.C., Kirk-Brown A., Cooper B. (2012), Does congruence between espoused and enacted organizational values predict affective commitment in Australian organizations?, “International Journal of Human Resource Management”, Vol. 23, No. 4.
  • Jaakson K. (2010), Management by values: are some values better than others?, “Journal of Management Development”, Vol. 29, No. 9.
  • Kumar N. (2012), Relationship of personal and organizational values with job satisfaction, “Journal of Management Research”, Vol. 12, No. 2.
  • Lawrence A., Lawrence P. (2009), Values Congruence and Organisational Commitment: P-O Fit in Higher Education Institutions, “Journal of Academic Ethics”, Vol. 7, No. 4.
  • Maignan I., Ferrell O.C. (2004), Corporate Social Responsibility and Marketing: An Integrative Framework, “Journal of the Academy of Marketing Science”, Vol. 32, No. 1.
  • Mintzberg H., Ahlstrand B., Lampel J. (1998), Strategy Safari. A Guided Tour Through the Wilds of Strategic Management, Free Press, New York.
  • Peters T., Waterman R.H. (1982), In Search of Excellence. Lessons from America’s best-run companies, Harper and Row, New York.
  • Pratt M.G., Foreman P.O. (2000), Classifying managerial responses to multiple organizational identities, “Academy of Management Review”, Vol. 25, No. 1.
  • Riel van, C.B.M., Balmer J.M.T. (1997), Corporate identity: the concept, its measurement and management, ”European Journal of Marketing”, Vol. 31, No. 5/6.
  • Schein E.H. (1992), Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass Publishers, San Francisco.
  • Suchman M.C. (1995), Managing legitimacy: Strategic and institutional approaches, “Academy of Management Review”, Vol. 20, No. 3.
  • Summers J.O., Granbois D.H. (1977), Predictive and Normative Expectations in Consumer Dissatisfaction and Complaining Behavior, „Advances in Consumer Research”, Vol. 4, No. 1.
  • Zarębska A. (2009), Identyfikacja tożsamości organizacyjnej w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
  • Zyglidopoulos C.S. (2003), The issue life cycle: Implications for Reputation for Social Performance and Organizational Legitimacy, “Corporate Reputation Review”, Vol. 6, No. 1.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-4516d85c-dc71-4919-85f6-9d951465cce7
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.