PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2015 | 21(50) | 4 |

Tytuł artykułu

Wiarygodność Internetu jako źródła informacji o chorobie w ocenie studentów uczelni lubelskich

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Reliability of the Internet as a source of information in opinions of university students in Lublin

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Wprowadzenie. Szybki rozwój Internetu, a także możliwość umieszczania w nim dowolnych treści powoduje ciągły przyrost informacji. Stan taki wiąże się z trudnością w odnajdywaniu wiarygodnych i sprawdzonych treści. Konieczne jest zatem posiadanie umiejętności filtrowania i weryfikacji wyszukanych informacji, szczególnie w obszarze medycyny. Warto podkreślić, że chociaż społeczeństwo polskie coraz częściej poszukuje informacji zdrowotnych w sieci WWW, to zaufanie do profesji medycznych nie maleje. Cel pracy. Celem badania jest ocena wiarygodności Internetu jako źródła informacji o dolegliwościach i metodach ich leczenia, w oparciu o praktyczne ich wykorzystanie przez lubelską społeczność studencką. Materiał i metoda. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone w maju 2012 r. wśród studentów uczelni lubelskich: Uniwersytetu Medycznego, Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Uniwersytetu Przyrodniczego oraz Politechniki Lubelskiej. Anonimowy kwestionariusz ankiety zawierał 15 pytań (w tym 1 otwarte). Wyniki. Najbardziej wiarygodnym źródłem informacji odnośnie do schorzeń i metod ich leczenia jest dla studentów lekarz i farmaceuta, jednak w sytuacji pojawienia się symptomów chorobowych znaczna część badanych (73,8%) w pierwszej kolejności korzysta z Internetu, a nie z porady lekarza. Wnioski. Mimo, iż respondenci krytycznie podchodzą do znajdujących się w Internecie informacji na temat stanu zdrowia, to brak im świadomości, że treści te nie są w stanie zastąpić konsultacji lekarskiej. Ponadto studenci nie posiadają umiejętności selekcji uzyskanych z sieci internetowej informacji o tematyce medycznej, a także ich weryfikacji.
EN
Introduction. The rapid development of the Internet, as well as the possibility to include in it any contents, results in a constant increase in information. This is related with difficulty with finding reliable and tried contents. Therefore, it is important to possess the skills of filtration and verification of the information sought, especially in the domain of medicine. It is noteworthy that although Polish society increasingly more frequently searches for health information on websites, the reliability of medical professions does not decrease. Objective. The objective of the study is evaluation of the reliability of the Internet as a source of information concerning complaints and methods of treatment based on practical use of this information by the students’ community in Lublin. Material and method. A survey was conducted in May 2012 among students of Lublin universities: Medical University, Maria Curie-Skłodowska University, University of Natural Sciences, and Lublin University of Technology. An anonymous questionnaire contained 15 items, including one open question. Results. According to the students, the most reliable source of information concerning disorders and methods of their treatment is a physician or a pharmacist; however, in the situation of the occurrence of pathological symptoms, a considerable percentage of respondents (73.8%) first use the Internet and not medical advice. Conclusions. Despite the fact that students critically approach information on the Internet concerning the state of health, they are not aware that the information obtained cannot replace medical advice. In addition, students have no skills in selecting the medial contents on websites, and their verification.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

Numer

4

Opis fizyczny

s.422–427,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

Bibliografia

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-3e1ee408-329a-4f0c-b891-c61d9b5b8eed
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.