PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 31 | 3 |

Tytuł artykułu

Consumer attitudes and qualities determining consumer satisfaction in the organic foods market

Warianty tytułu

PL
Postawy i cechy jakościowe warunkujące satysfakcję konsumentów na rynku żywności ekologicznej

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Celem badań było określenie postaw wobec żywności ekologicznej oraz rodzaju i ważkości czynników determinujących satysfakcję nabywców ekologicznych produktów żywnościowych. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Badaniami objęto grupę celową liczącą 150 respondentów o zróżnicowanej płci, wieku, wykształceniu i miejscu zamieszkania. Pytania obejmowały kwestie dotyczące postaw i zachowań konsumentów wobec żywności ekologicznej. Zdecydowana większość badanych reprezentowała pozytywną postawę wobec żywności ekologicznej z tendencją do postawy neutralnej. Najbardziej oczekiwanymi cechami żywności ekologicznej w grupie regularnych jej nabywców były: krótki termin przydatności do spożycia, walory smakowe, działanie o charakterze prozdrowotnym oraz przekonanie respondentów o niższej zawartości zanieczyszczeń. Cechy o charakterze promocyjnym, tj. reklama i wygląd opakowania nie znalazły uznania wśród badanych. Do czynników, które znacząco wpłynęły na wybór żywności ekologicznej, należały wiek (p<0,05) oraz miejsce zamieszkania (p<0,01)
PL
The objective of the studies was to investigate and determine the attitudes towards organic food sand the types and significance of the desired factors determining the satisfaction of customers who purchased organic foods products. The study was conducted as a diagnostic survey with an original questionnaire. The questions included issues on attitudes towards organic foods and the features of organic products that determined the choices of eco-consumers, frequencies and types of selected organic foods. The factors that significantly influenced the choices of organic foods were age (p<0.05)and place of living (p<0.01). The consumers of organic foods presented positive attitudes with a tendency towards neutral attitudes. The most important qualities of food that determined the satisfaction of consumers was a short shelf-life, health properties, the belief in a low content of pollutants in the organic foods and taste. The factors that were least significant for the respondent sincluded promotional qualities

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Rocznik

Tom

31

Numer

3

Opis fizyczny

p.399-411,ref.

Twórcy

autor
  • Chair of Trade and Services, Gdynia Maritime University, Morska 81, 81-225 Gdynia, Poland
autor
  • Chair of Trade and Services, Gdynia Maritime University, Gdynia, Poland
  • Chair of Trade and Services, Gdynia Maritime University, Gdynia, Poland

Bibliografia

  • CICHOCKA I., GRABIŃSKI T. 2009.Psychograficzno-motywacyjna charakterystyka polskiego konsumentażywności ekologicznej. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 5(66): 107–118.
  • GERTIG H. 2010.O bezpieczeństwie żywności ekologicznej. Bromat. Chem. Toksykol., 43(3): 406–414.
  • JEŻEWSKA-ZYCHOWICZ M., PILSKA M. 2007.Postawy względem żywności i żywienia. Wybrane aspektyteoretyczne i metodyczne. Wyd. Nauk. SGGW, Warszawa.
  • LAIRON D. 2010. Nutritional quality and safety of organic foods. A review. Agron. Sustain. Dev., 30:33–41.
  • ŁUKASIŃSKI W. 2008.Zarządzanie jakością produktu ekologicznego. Żywność. Nauka. Technologia.Jakość, 1(56): 146–153.
  • MICKIEWICZ B., ZUZEK D.K. 2012.Zasady wsparcia rozwoju gospodarstw ekologicznych po wstąpieniuPolski do Unii Europejskiej. Ochrona Środowiska i Zasobów Naturalnych, 54: 9–25.
  • NOWOGRÓDZKA T. 2012.Stan i perspektywy rozwoju rolnictwa ekologicznego w Polsce. ZeszytyNaukowe SGGW. Problemy Rolnictwa Światowego, 12(27), 2: 54–65.
  • Rolnictwo ekologiczne w Polsce,http://www.minrol.gov.pl/pol/Jakosc-zywnosci/Rolnictwo-ekologiczne/Rolnictwo-ekologiczne-w-Polsce, access: 5.12.2015.
  • Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji ekologiczneji znakowania produktów ekologicznych. Dz.U.L. 189 z 20.07.2007 r., s. 1.
  • SMOLUK-SIKORSKA J. 2010.The conditio of organic farming and market of its products in the EuropeanUnion. J. Agribus. Rural Dev., 4(18): 87–95.
  • STEFAŃSKA M. 2010.Preferencje konsumentów w zakresie wyborów miejsca nabywania żywnościekologicznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 609. Problemy Zarządzania,Finansów i Marketingu, 16: 215–226.
  • The world of organic agriculture. Statistics and Emerging Trends 2012. 2012. Eds. H. Willer,L. Kilcher, FIBL & IFOAM, Bonn https://www.fibl.org/fileadmin/ documents/shop/1581-organic-world-2012.pdf, access: 5.12.2015.
  • Ustawa z 25 czerwca 2009 r. o rolnictwie ekologicznym. Dz.U. z 2009 r., nr 116, poz. 975.
  • WILLER H., LERNOUD J., HOME R. 2013.The world of organic agriculture 2013.Summary. FIBL& IFOAM, Frick Bonn. http://www.organic-world.net/ fileadmin/documents/yearbook/2013/web-fibl-ifoam-2013-25-34.pdf, access: 5.12.2015.
  • WITEK L. 2011.Bariery zachowań nabywczych na rynku produktów ekologicznych. Zeszyty NaukoweUniwersytetu Szczecińskiego 666.Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 19: 143–151.
  • WÓJCIK G. 2012.Znaczenie rolnictwa ekologicznego w Polsce w kontekście przemian planowanychna lata 2011–2014. Wiadomości Zootechniczne, 4: 108–116.
  • ZRAŁEK J. 2010.Czynniki motywujące konsumentów do zakupu ekologicznej żywności – wyniki badańbezpośrednich. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 609. Problemy Zarządzania,Finansów i Marketingu, 16: 391–400.
  • ZUBA M. 2001.Szanse i bariery w integracji łańcucha żywności ekologicznej w Polsce. ZeszytyNaukowe WSEI, seria Ekonomia, 3(1): 261–288.
  • ŻAKOWSKA-BIEMANS S. 2011a.Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej. Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 56(4):216–220.
  • ŻAKOWSKA-BIEMANS S. 2011b.Ekologizacja konsumpcji i jej przejawy w zachowaniach konsumentów na rynku żywności – praca przeglądowa. Zeszyty Naukowe Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu,206: 217–225.
  • ŻAKOWSKA-BIEMANS S. 2008. Preferencje polskich konsumentów w odniesieniu do miejsc zakupu żywności ekologicznej. Handel Wewnętrzny, 4–5: 88–95.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-39cc7362-dcab-40e7-b15a-96814b210cc3
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.