EN
Celem badań było określenie postaw wobec żywności ekologicznej oraz rodzaju i ważkości czynników determinujących satysfakcję nabywców ekologicznych produktów żywnościowych. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem autorskiego kwestionariusza ankiety. Badaniami objęto grupę celową liczącą 150 respondentów o zróżnicowanej płci, wieku, wykształceniu i miejscu zamieszkania. Pytania obejmowały kwestie dotyczące postaw i zachowań konsumentów wobec żywności ekologicznej. Zdecydowana większość badanych reprezentowała pozytywną postawę wobec żywności ekologicznej z tendencją do postawy neutralnej. Najbardziej oczekiwanymi cechami żywności ekologicznej w grupie regularnych jej nabywców były: krótki termin przydatności do spożycia, walory smakowe, działanie o charakterze prozdrowotnym oraz przekonanie respondentów o niższej zawartości zanieczyszczeń. Cechy o charakterze promocyjnym, tj. reklama i wygląd opakowania nie znalazły uznania wśród badanych. Do czynników, które znacząco wpłynęły na wybór żywności ekologicznej, należały wiek (p<0,05) oraz miejsce zamieszkania (p<0,01)
PL
The objective of the studies was to investigate and determine the attitudes towards organic food sand the types and significance of the desired factors determining the satisfaction of customers who purchased organic foods products. The study was conducted as a diagnostic survey with an original questionnaire. The questions included issues on attitudes towards organic foods and the features of organic products that determined the choices of eco-consumers, frequencies and types of selected organic foods. The factors that significantly influenced the choices of organic foods were age (p<0.05)and place of living (p<0.01). The consumers of organic foods presented positive attitudes with a tendency towards neutral attitudes. The most important qualities of food that determined the satisfaction of consumers was a short shelf-life, health properties, the belief in a low content of pollutants in the organic foods and taste. The factors that were least significant for the respondent sincluded promotional qualities