PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2019 | 163 | 02 |

Tytuł artykułu

Wykorzystanie źródeł zewnętrznych w finansowaniu edukacji przyrodniczo-leśnej w regionalnych dyrekcjach Lasów Państwowych

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

EN
Use of external sources in financing the nature and forest education in regional directorates of the State Forests

Języki publikacji

PL

Abstrakty

EN
The study objectives were to identify external sources of financing the nature and forest education and to analyze the level of their use in regional directorates of the State Forests (RDSF) in the years 2006−2016. In addition, we studied the relationship between the amount of external and internal financing. As a data source, we used reports on educational activities of the State Forests for the investigated period. The work determines the relationship between individual categories of external funds and the amount of total funding and the amount of external financing for forest and nature education in individual RDSFs. In order to examine the relationship between the amount of external and internal financing, correlation analysis of changes was carried out. The conducted research confirmed the diversity in the use of the individual external sources in the financing of forest and nature education in the State Forests. The RDSFs use mainly money from the voivodeship funds for environmental protection and water management. They also conduct extensive cooperation with various entities, which participate in expenditures, hence a significant share of these funds in the financing of forest and nature education. We found a weak correlation between the amount of funding raised from voivodeship funds for environmental protection and water management and own sources of education financing (r=0.2162) and between other external sources and own sources of funding (r=0.2717). On the other hand, a high correlation occurred between funds from voivodeship funds for environmental protection and water management and other external sources of financing and external financing (r=0.6544 and 0.617, respectively). RDSFs should intensify their activities aimed at changing the structure of financing sources, in favor of increasing the share of external funds. The priority in this respect should be to clarify the rules of financing forest and nature education from the state budget and of using the funding opportunities from this source.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

163

Numer

02

Opis fizyczny

s.158-167,rys.,tab.,bibliogr.

Twórcy

  • Katedra Ekonomiki Leśnictwa, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, ul.Wojska Polskiego 71C, 60-625 Poznań
  • Katedra Ekonomiki Leśnictwa, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu, ul.Wojska Polskiego 71C, 60-625 Poznań
autor
  • Zespół Rachunkowości i Controllingu, Uniwersytet Szczeciński, ul.Cukrowa 8, 71-400 Szczecin
autor
  • Zakład Urządzania Lasu, Geomatyki i Ekonomiki Leśnictwa, Uniwersytet Rolniczy w Krakowie, al.29Listopada 46, 31-425 Kraków

Bibliografia

  • Adult environmental education: awareness and environmental action. 1999. UNESCO, Hamburg..
  • Ankudo-Jankowska A., Starosta-Grala M. 2016. Czasowa i przestrzenna analiza wewnętrznego finansowania edu-kacji przyrodniczo-leśnej w Lasach Państwowych. Acta Sci. Pol. Silv. Colendar. Ratio Ind. Lignar. 15 (4): 203-213.
  • Budniak A. 2009. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Impuls, Kraków.
  • Dresner M., Gill M. 1994. Environmental Education at Summer Nature Camp. The Journal of Environmental Education 25 (3): 35-41.
  • Dylewski M., Filipiak B. 2005. Usługi publiczne. W: Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. [red.]. Współczesna ekonomika usług. PWN, Warszawa. 451-478.
  • Farmer J., Knapp D., Benton G. M. 2007. An elementary school environmental education field trip: long-term effects on ecological and environmental knowledge and attitude development. The Journal of Environmental Education. 38 (3): 33-42.
  • Gough S., Walker K., Scott W. 2001. Lifelong Learning: Towards a Theory of Practice for Formal and Non-formal Environmental Education and Training. Canadian Journal of Environmental Education 6 (1): 178-196.
  • Grzywacz A. 2000. Edukacja leśna społeczeństwa. Biblioteczka Leśniczego 138.
  • Grzywacz A. 2010. Możliwości i ograniczenia w prowadzeniu edukacji przyrodniczo-leśnej społeczeństwa. Leśnictwo i drzewnictwo w Polsce na tle leśnictwa krajów Unii Europejskiej. Wyd. Świat, Warszawa.
  • Grzywacz A., Marszałek E. 2007. Prawne aspekty ochrony przyrody w ekosystemach leśnych. W: Kannenberg K., Szramka H. [red.]. Zarzadzanie ochroną przyrody w lasach. Wyd. WSZŚ, Tuchola. 10-25.
  • Hassan A., Osman K., Susan Pudin S. 2009. The adults non-formal environmental education (EE): A Scenario in Sabah, Malaysia. World Conference on Educational Sciences 2009. Procedia Social and Behavioral Sciences 1: 2306-2311.
  • Heimlich J. E. 1993. Nonformal Environmental Education: Toward a Working Definition. The Environmental Outlook, V. ERIC/CSMEE Informational Bulletin.
  • Holcombe R. G. 1997. A Theory of Public Goods. Review of Australian Economics 10 (1): 1-22.
  • Janusz A. 2010. Wartościowanie wybranych działań Lasów Państwowych w realizacji pozaprodukcyjnych funkcji lasu na przykładzie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krakowie. Praca doktorska. Maszynopis. Uniwer-sytet Rolniczy w Krakowie.
  • Janusz A. 2013. Ekonomiczna ocena edukacyjnej działalności nadleśnictw w Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwo-wych w Krakowie. Sylwan 157 (9): 686-694.
  • Kapuściński R. 2003. Edukacja leśna – stan obecny i perspektywy. Zeszyt 1. Poradnik edukacji leśnej. CILP, War-szawa.
  • Kapuściński R., Zadura J. 2007. Edukacja przyrodnicza i leśna w Lasach Państwowych. DGLP, Warszawa.
  • Knapp D. 2000. The Thessaloniki Declaration: A Wake-Up Call for Environmental Education? The Journal of Environmental Education. 31 (3): 32-39.
  • Kożuch A., Adamowicz K. 2016. Wpływ kosztów realizacji pozaprodukcyjnych funkcji lasu na sytuację ekono-miczną nadleśnictw Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Krakowie. Sylwan 160 (12): 1010-1019.
  • Mrowińska I. 2012. Zmiany programowe w oświacie a edukacja leśna. Studia i Materiały CEPL 32: 288-292.
  • Musgrave R. A. 1959. The Theory of Public Finance. McGraw-Hill, New York.
  • Niemiec A., Szeląg M. 2009. Zewnętrzne źródła finansowania edukacji ekologicznej w Lasach Państwowych. Część II. Poradnik edukacji leśnej 23: 3-34.
  • Palmberg E. I., Kuru J. 2000. Outdoor Activities as a Basis for Environmental Responsibility. The Journal of Environmental Education 31 (4): 32-6.
  • Palmberg E. I., Kuru J. 2001. Children and nature. ATEE 26th Annual Conference: RDC 17: Environmental Education.
  • Papuziński A. 2006. Świadomość ekologiczna w świetle teorii i praktyki (Zarys politologicznego modelu świadomości ekologicznej). Problemy Ekorozwoju 1 (1): 33-40.
  • Parczewska T. 2009. Edukacja ekologiczna w przedszkolu. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Report of the United Nations Conference on the Human Environment. 1972. A/CONF.48/14/Rev.1. Stockholm. 5-16 June 1972. United Nations.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. 2014. Dz. U. 2014, poz. 803.
  • Starosta-Grala M., Ankudo-Jankowska A. 2015. Analiza struktury źródeł finansowania edukacji przyrodniczo-leśnej w lasach państwowych Acta Sci. Pol. Silv. Colendar. Rat. Ind. Lignar. 14 (2): 149-160.
  • Stiglitz J. E. 2004. Ekonomia sektora publicznego. PWN, Warszawa.
  • Strategia edukacji dla zrównoważonego rozwoju. 2008. Ministerstwo Środowiska, Warszawa
  • Tahir F. 1997. Adult education and the environment in Pakistan. W: Leal Filho W. [red]. Lifelong Learning and Environmental Education. Peter Lang Publishing, New York, NY.
  • Terlecka M. K. 2014. Dwanaście zasad współczesnej edukacji ekologicznej w myśli Alberta Schweitzera. W: Terlecka M. K. [red.]. Edukacja ekologiczna. Wybrane problemy. Wyd. Armagraf, Krosno. 163-174.
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. 1991a. Dz. U. Nr 95, poz. 425 ze zm.
  • Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska. 2001. Dz. U. Nr 62, poz. 627 ze zm.
  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach. 1991b. Dz. U. Nr 101, poz. 444 ze zm.
  • Varela-Candamio L., Novo-Corti I., García-Alvarez M. T. 2018. The importance of environmental education in the determinants of green behavior: A meta-analysis approach. Journal of Cleaner Production 170: 1565-1578.
  • Varnaci Uzun F., Keles O. 2012. The effects of nature education project on the environmental awareness and behawior. Procedia – Social and Behavioral Sciences 46: 2912-2916.
  • Walker K. E. 1997. Challenging critical theory in environmental education. Environmental Education Research 3 (2): 155-162.
  • Zarządzenie nr 57 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 9 maja 2003 roku w sprawie wytycznych prowadzenia edukacji leśnej społeczeństwa w Lasach Państwowych. 2003.
  • Żeber-Dzikowska I. 2013. Edukacja ekologiczna i zrównoważony rozwój w klasach I-III szkoły podstawowej. W: Szadzińska E. [red.]. Dydaktyczne „tropy” zrównoważonego rozwoju w edukacji. Impuls, Kraków. 99-126.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-37b500df-7f4f-42fc-8f94-00f4c60bac9a
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.