PL
Artykuł jest poświęcony znaczeniu aplikacji mobilnych i innowacji technologicznych w funkcjonowaniu nowoczesnego handlu. Celem rozważań jest podkreślenie znaczenia innowacji, w tym głównie technologicznych i asortymentowych, w nowoczesnym zarządzaniu przedsiębiorstwami handlowymi. Autor charakteryzuje zasady funkcjonowania aplikacji mobilnych oraz opisuje korzyści, jakie przynoszą one klientom. Ponadto podaje i komentuje wiele przykładów ilustrujących najnowsze Innowacje technologiczne, które są testowane i wdrażane przez detalistów w Polsce. W konkluzji autor dowodzi, że przyszłością handlu jest intensywny rozwój sprzedaży wielokanałowej (tzw. omnichannel). Wynika to z faktu, iż wzbogacenie oferty sklepu stacjonarnego formułą e-sklepu i wykorzystanie aplikacji mobilnych (e-commerce i m-commerce) powinno przynieść optymalne rezultaty. Źródło sukcesu tkwi bowiem we wzajemnie uzupełniających się, zintegrowanych kanałach dystrybucji.
EN
The article focuses on the role of the mobile applications and other technological innovations in functioning of the modern trade. The aim of this article is to emphasize the importance of innovations, mainly technological and selected in modern managing enterprises. The author characterizes the principles of functioning of the mobile applications and describes benefits brought by them to the customer. Moreover, the author of the article presents and comments several examples illustrating the newest technological innovations, tested and implemented by leading retailers in Poland. In conclusion the author proves that an intensive development of the multichannel sale is a future of the trade (the so-called omnichannel), since enriching the offer of the stationary shop, with the format of the e-shop and using mobile applications (e-commerce and m-commerce) should bring optimal results. The sources of success are integrated delivery channels mutually complementing one other. The article is based on the studies of the specialist subject literature, sources and based on the author's experiences.