PL
W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące rynku i konsumpcji wód butelkowanych oraz zachowania konsumentów na rynku wód butelkowanych. W Polsce w ciągu kilku ostatnich lat spożycie wody butelkowanej na osobę wzrosło średnio o 4 l rocznie. Jest to najchętniej kupowany i spożywany napój bezalkoholowy. Mimo poprawy jakości wody wodociągowej w ostatnich dekadach, wciąż odnotowuje się wzrost spożycia wód butelkowanych. Na tak dynamiczny wzrost niewątpliwie ma wpływ coraz większa świadomość konsumentów oraz większa waga przywiązywana do zdrowego i bardziej aktywnego stylu życia.
EN
In the paper, the issues related to the market and consumption of bottled water and consumers' behavior in the bottled water market is presented on the grounds of the literature review. The bottled water consumption in Poland has been increased, in average, by four liters per capita per year over the last few years. This is the most commonly purchased and consumed non-alcoholic drink. Despite better quality of the municipal water, the increased consumption of the bottled water is still recorded. Such dynamic increase in the bottled water consumption has been undoubtedly affected by the increased consumers' awareness and a greater emphasis on a healthier and more active lifestyle.