PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2016 | 15[64] |

Tytuł artykułu

The problems of marketing performance measurement

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

PL
Problemy pomiaru rezultatów działań marketingowych

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
The presented article deals with the problems of marketing performance measurement. In order to measure marketing performance we should determine the costs of marketing activities as well as the volume of revenues generated in the process of their implementation. There are different indicators that can be used to determine the effectiveness of marketing decisions (activities), the one of particular importance being Return on Marketing Investment. ROMI is defined as a financial surplus generated by a marketing investment in relation to the costs incurred in the process of this investment (undertaking). Marketing performance measurement is strictly related to the concept of marketing control. In order to avoid potential overlapping of marketing control and marketing research it is of key importance to precisely define the notion of ‘marketing control’ and the scope of its content.
PL
Prezentowany artykuł dotyczy problemów badania efektywności działań marketingowych. W tym celu należy więc określić koszty przedsięwzięć marketingowych oraz osiągane przychody z tytułu realizacji tych przedsięwzięć. Ustalenie efektywności podejmowanych decyzji (przedsięwzięć) marketingowych można osiągnąć przy pomocy różnych mierników, wśród których szczególne znaczenie ma wskaźnik zwrotu z inwestycji marketingowej. Jest to nadwyżka finansowa ponad inwestycję, którą można jej przypisać w relacji do kosztów tej inwestycji(przedsięwzięcia). Pomiar efektywności jest ściśle związany z pojęciem controllingu marketingowego. Istotne znaczenie ma sprecyzowanie jego pojęcia i zakresu treściowego dla wyeliminowania ewentualnych kolizji z badaniami marketingowymi.

Słowa kluczowe

Twórcy

  • Department of Management, University of Lodz, Matejki 22/26, Lodz, Poland

Bibliografia

  • Dębski W., Prognozowanie sprzedaży, CIM Warszawa 1998;
  • Dittmann P., Prognozowanie w przedsiębiorstwie, Wolters Kluwer, Kraków 2008
  • Godziszewski J., Controlling-system koordynacji przedsiębiorstwa, Przegląd Organizacji, nr 8-9/1990
  • Kabalski P., Sobańska I., Partner biznesowy-nowa rola specjalisty od rachunkowości zarządczej, Przegląd Organizacji, nr 7/2014
  • Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 1999
  • Karasiewicz G., Wydatki marketingowe polskich przedsiębiorstw, Marketing i Rynek nr 8/2014
  • Karasiewicz G., Skorek M., Wilczak A., Efektywność działań marketingowych a marketingowa marża brutto, w: Ekspansja czy regres marketingu, PWE, Warszawa 2006,
  • Karcz K., Kędzior Z. Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 1997,
  • Kotler Ph. Marketing, Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994
  • Kozielski R. (red.) Wskaźniki marketingowe, Woters Kluwer, Kraków 2006
  • Lenskold D., Pomiar rentowności inwestycji marketingowych, Wolters Kluwer Kraków 2004
  • Niestrój R., Finansowe aspekty planowania marketingowego, w: Marketing , koncepcje, badania, zarządzanie, PWE Warszawa 2002
  • Nita B., Rachunkowość w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Wolters Kluwer, Kraków 2008,
  • Nowak E., Rachunkowość zarządcza strategiczna i operacyjna, Controlling i rachunkowość Zarządcza, nr 5/2000
  • Nowak E., Controlling w działalności przedsiębiorstwa, PWE Warszawa 2011
  • Sławińska M., Marketing jako koncepcja zarządzania –trendy rozwoju, Marketing i Rynek, nr8/2014

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-2c7b43fd-efcb-4317-a87e-e6a5a5552740
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.