PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 6 t.2 |

Tytuł artykułu

Skłonność konsumentów do uzależnienia od zakupów internetowych

Autorzy

Warianty tytułu

EN
Concumers' propensity to become addicted to online shopping
RU
Sklonnost' potrebitelejj k addikcii k onlajjn-pokupkam

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem artykułu jest przedstawienie zjawiska przymusu kupowania jako formy uzależniania konsumentów od zakupów internetowych. Zgodnie z literaturą światową, uzależnienie od zakupów obejmuje od kilku do kilkunastu procent populacji i dotyczy zwłaszcza kobiet oraz osób młodszych. Na podstawie wyników badań własnych podjęto próbę stwierdzenia, czy istnieją przesłanki do zdiagnozowania tego zjawiska w warunkach polskich. Badanie przeprowadzono na próbie 133 użytkowników Internetu metodą ankiety internetowej. Uzyskane wyniki pokazują tendencje w badanym przedmiocie, a głównie to, że aż 33% badanych osób wykazuje skłonność do rozwoju uzależnienia od zakupów w sieci oraz że dotyczy to bardziej kobiet niż mężczyzn. Badana próba była niereprezentatywna, jednak uzyskane wyniki stanowią przyczynek do zainteresowania się problemem uzależnienia od zakupów zwłaszcza w dobie rozwoju e-handlu.
EN
The aim of the article is to present the phenomenon of coercion of buying as a form of addiction of consumers to online shopping. According to world literature, the dependence on purchases covers from several to over ten percent of the population and concerns especially women and younger people. Based on the results of own research, an attempt was made to find out whether there are indications for this phenomenon in Polish conditions. The survey was conducted on a sample of 133 Internet users using the Internet survey method. The obtained results show tendencies in the examined subject, and mainly that as many as 33% of respondents show a tendency to develop addiction to shopping online and that this applies more to women than to men. The sample tested was unrepresentative; however, the obtained results are a contribution to the problem of addiction to shopping, especially in the era of e-commerce development.
RU
Цель статьи - представить явление компульсивного шоппинга как формы аддикции потребителей к онлайн-покупкам. Согласно мировой литературе, аддикция к покупкам охватывает от нескольких до более десяти процентов популяции и касается, в особенности, женщин и молодежи. На основе итогов собственного изучения попытались выявить, существуют ли предпосылки для диагноза этого явления в польских условиях. Опрос провели на выборке 133 интернет-пользователей по методу онлайн-анкеты. Полученные результаты показывают тенденции в изучаемом предмете, в основном же то, что аж у 33% опрошенных лиц есть склонность к развитию аддикции к онлайн-шоппингу и что это касается более женщин, чем мужчин. Выборка была непредставительной, но полученные результаты - повод для интереса к проблеме аддикции к покупкам, особенно в эпохе развития э-коммерции.

Słowa kluczowe

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

Opis fizyczny

s.447-458,tab.,wykr.,bibliogr.

Twórcy

  • Katedra Marketingu, Wydział Zarządzania, Uniwersytet Warszawski, ul.Szturmowa 1/3, 02-678 Warszawa

Bibliografia

  • Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (2013), American Psychiatric Association, Washington.
  • Cebula M. (2016), Mężczyźni i kobiety na zakupach. Dyskursywne różnice czy realne podziały?, „Handel Wewnętrzny”, nr 1(360).
  • Christenson G. A., Faber R. J., de Zwaan M., Raymond N. C., Specker S. M., Ekem M. D., i in. (1994), Compulsive buying: Descriptive characteristics and psychiatric comorbidity, “Journal of Clinical Psychiatry”, No. 55.
  • Cierpiałkowska L. (2007), Psychopatologia, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Claesa L., Müller A., Luyckx K. (2016), Compulsive buying and hoarding as identity substitutes: The role of materialistic value endorsement and depression, “Comprehensive Psychiatry”, Vol. 68.
  • Dittmar H. (2004), Are you what you have?, “Psychologist”, Vol. 17(4).
  • Eastin, M. S. (2002). Diffusion of e-commerce: An analysis of the adoption of four e-commerce activities. “Telematics and Informatics”, No. 19.
  • Hollander E., Allen A. (2006), Is compulsive buying a real disorder, and is it really compulsive?, “The American Journal of Psychiatry”, No. 163.
  • Jędrzejko M. Z., Kowalski M., Rosik P. B. (red.) (2015), Uzależnienia behawioralne, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora w Pułtusku, Pułtusk-Warszawa.
  • International Classification of Mental and Behavioural Disorders (1992), World Health Organization, Geneva.
  • Jiang Z., Zhao X., Li C. (2017), Self-control predicts attentional bias assessed by online shopping- related Stroop in high online shopping addiction tendency college students, “Comprehensive Psychiatry”, No. 75.
  • Keskin A. D., Gunue S. (2017), Testing Models Regarding Online Shopping Addiction, “The Turkish Journal on Addiction”, No. 4(2).
  • Koran L. M., Faber R. J., Aboujaoude E., Large M. D., Serpe R. T. (2006), Estimated prevalence of compulsive buying behavior in the United States, “The American Journal of Psychiatry”, No. 163.
  • Lee S., Park J., Lee S. B. (2016), The Interplay of Internet Addiction and Compulsive Shopping Behaviors, “Social Behavior and Personality”, Vol. 44(11).
  • Mącik D. (2008), Między przyjemnością a uzależnieniem. Psychologia zakupów nieplanowanych, Wydawnictwo Naukowe Grado, Toruń.
  • McElroy S. L., Keck P. E., Pope H. G., Smith J. M., Strakowski S. M. (1994), Compulsive buying: A report of 20 cases, “Journal of Clinic Psychiatry”, No. 55.
  • Mellibruda J. (2000), Psychopatologia zjawisk społecznych, (w:) Strelau J. (red.), Psychologia, GWP, Gdańsk.
  • Mueller A., Mitchell J. E., Crosby R. D., Gefeller O., Faber R. J., Martin A., et al. (2010), Estimated prevalence of compulsive buying in Germany and its association with sociodemographic characteristics and depressive symptoms, “Psychiatry Res.”, No. 180.
  • Reeves R. A., Baker G. A., Truluck C. S. (2012), Celebrity worship, materialism, compulsive buying, and the empty self, “Psychology and Marketing”, No. 29.
  • Rose S., Dhandayudham A. (2014), Towards an understanding of internet-based problem shopping behaviour: the concept of online shopping addiction and its proposed predictors, “Journal of Behavior Addiction”, No. 3.
  • Sęk H. (2003), Wprowadzenie do psychologii klinicznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
  • Sharma P., Sivakumaran В., Marshall R. (2010), Impulse buying and variety seeking: A traitcorrelates perspective, “Journal of Business Research”, No. 63.
  • Teesson M., Degenhardt L., Hall W. (2005), Uzależnienia, GWP, Gdańsk.
  • Trotzke P., Starcke K., Müller A., Brand M. (2015), Pathological Buying Online as a Specific Form of Internet Addiction: A Model-Based Experimental Investigation, PLOS ONE, October 14.
  • Varveri L., Lavanco G., Di Nuovo S. (2015), Buying addiction: Reliability and construct Validity of an Assessment Questionnaire, “Postmodern Openings”, No. 6(1).
  • Zimbardo P. G., Ruch F. (1999), Psychologia i życie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-29695128-8b2f-4c8e-a9d4-b1e3168ca4cf
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.