PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników

Czasopismo

2018 | 64 | 4 t.2 |

Tytuł artykułu

Strategie cenowe w sieciach handlowych - stan obecny i tendencje zmian

Autorzy

Warianty tytułu

EN
Pricing strategies in retail chains - current state and change trends
RU
Cenovye strategii v torgovykh setjakh - nyneshnee sostojanie i tendencii k izmenenijam

Języki publikacji

PL

Abstrakty

PL
Celem artykułu badawczego jest identyfikacja i analiza kluczowych aspektów strategii cenowych sieci handlowych funkcjonujących w Polsce wraz z próbą wyodrębnienia tendencji ich zmian. W opracowaniu przedstawiono założenia i cechy charakterystyczne strategii cenowych w dużych przedsiębiorstwach wraz z ich uwarunkowaniami związanymi z zachowaniami nabywców. Następnie omówiono proces kształtowania cen, zidentyfikowano prawidłowości i zaakcentowano problemy związane z dominującą w praktyce sieci handlowych strategią niskich cen. Na tej podstawie, uwzględniając liczne trendy rozwojowe, dotyczące przede wszystkim rozwoju nowych technologii, podjęto próbę identyfikacji zmian w strategiach cenowych sieci handlowych w Polsce, które dokonują się obecnie i będą miały miejsce w najbliższej przyszłości.
EN
This article aims to identify and analyse key aspects of pricing strategies of retail chains operating in Poland, along with an attempt to highlight their change trends. It presents the assumptions and characteristics of pricing strategies in large enterprises together with their conditions related to consumers’ behaviour. Next, it discusses the price formation process, identifies regularities and emphasises the problems related to the low price strategy dominating in retail chains’ practice. On this basis, taking into account numerous development trends, mainly concerning development of new technologies, an attempt was made to identify changes in pricing strategies of retail chains in Poland, which are currently taking place and will take place in the near future.
RU
Цель статьи - выявить и провести анализ основных аспектов ценовых стратегий торговых сетей, функционирующих в Польше, наряду с попыткой указать тенденции к их изменениям. Представили предпосылки и характерные черты ценовых стратегий на крупных предприятиях вместе с их обусловленностями, связанными с поведением покупателей. Затем обсудили процесс формирования цен, выявили закономерности и подчеркнули проблемы, связанные с превалирующей в практике торговых сетей стратегией низких цен. На этой основе, учитывая многочисленные тренды в развитии, касающиеся прежде всего развития новых технологий, попытались выявить изменения в ценовых стратегиях торговых сетей в Польше, которые происходят в настоящее время и будут происходить в ближайшем будущем.

Wydawca

-

Czasopismo

Rocznik

Tom

64

Numer

Opis fizyczny

s.227-237,bibliogr.

Twórcy

autor
  • Katedra Badań Marketingowych, Wydział Nauk Ekonomicznych, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, ul.Komandorska 118/120, 53-345 Wrocław

Bibliografia

  • Bondos I. (2016), Cena jako marketingowy instrument oddziaływania na konsumentów, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
  • Damay C. (2008), The influence of presentation on the memorization of prices by primary school children, “Recherche et Application en Marketing”, Vol. 23, No. 1.
  • Damay C., Guichard N., Clauzel A. (2014), Children’s price knowledge, „Young Consumers”, Vol. 15, Iss. 2.
  • Indounas K., Avlonitis G. (2011), New industrial service pricing strategies and their antecedens: empirical evidence from two industrial sectors, “Journal of Business & Industrial Marketing’, Vol. 26, Iss. 1.
  • Koças C., Bohlmann J. D. (2008), Segmented Switchers and Retailer Pricing Strategies, “Journal of Marketing”, No. 72 (May).
  • Konkel M. (2017), Tradycyjne sklepy pełne innowacji, „Puls Biznesu”, 17.05.
  • Mazurkiewicz P. (2009), Marki własne podbijają polski rynek, „Rzeczpospolita”, 16.09.
  • McAlister L. (2007), Comment—Cross-Brand Pass-Through: Fact or Artifact?, “Marketing Science”, Vol. 26, No. 6.
  • Monroe K. (2003), Pricing: Making Profitable Decisions, McGraw-Hill, New York.
  • Moore M. , Carpenter J. (2006), The effect of price as a marketplace cue on retail patronage, “The Journal of Product and Brand Management”, Vol. 15, Iss. 4.
  • Nagle T., Holden R. (2002), The Strategу and Tactics of Pricing, Prentice Hall, New Jersey.
  • Olson J. C. (1977), Price as an informational cue: effects on product evaluations, (w:) Woodside A. G., Sheth J. N., Bennet P. D. (Eds), Consumer and Industrial Buying Behavior, North Holland, New York.
  • Shin J. (2005), The Role of Selling Costs in Signaling Price Image, “Journal of Marketing Research”, Vol. 42, Iss. 3.
  • Sonne P., Bustillo M. (2010), Corporate News: Asda Reins In Price Strategy, “Wall Street Journal” (Eastern edition), 30.06.
  • Waniowski P. (2014), Marketingowe zarządzanie ceną w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
  • (www1) http://www.gfk.com/pl/aktualnosci/news/kupujacy-spodziewaja-sie-jednakowych-cen-niezaleznie-od-miejsca-w-ktorym-dokonuja-zakupu/ [dostęp: 20.11.2017].

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-27274f6f-2e5a-4af5-8f60-ecb957d6aa68
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.