PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | 48 |

Tytuł artykułu

Influence of education transformation on improving key competence in geography teaching

Autorzy

Treść / Zawartość

Warianty tytułu

Języki publikacji

EN

Abstrakty

EN
Systemic transformation taking place in Poland for many years now, have included all fields of the economy. It is particularly visible on the level of society education. The implemented reform of education system introduced thorough structural and curricular changes. New subjects were introduced, such as nature, information and communication technologies, which refers to civilizational achievements. A school was entrusted with accomplishing a very important task of getting young people ready to live in a knowledge-based society, because knowledge and skills account today for the greatest treasure of societies. Ambitious tasks were entrusted also to the teachers. Adaptation to development of technology and application of digital devices in teaching subjects was one of these tasks. The aim of this article is to define the influence of education transformation on improving key competence in geography teaching. Presentation of the results of the conducted research concerning level of application of new technologies in schools, diversity of curricula and teachers' approach to new technologies in geography teaching with awareness of very high informatics competence of the contemporary students was a mean to achieve this goal. Also methodical and substantial solutions improving teachers' qualifications are proposed. Significant questions arise: is e-school, development of which has been observed in the recent years, going to raise effectiveness of education? And is a contemporary teacher - follower of constructivism - applying various teaching methods going to facilitate development of particular key competence of 21st century?

Wydawca

-

Rocznik

Tom

48

Opis fizyczny

p.27-40,fig.,ref.

Twórcy

  • Department of Geography Teaching and Ecological Education, Faculty of Geographical and Geological Sciences, Adam Mickiewicz University, Poznan, Poland

Bibliografia

  • Dylak S., 2009, Nauczyciel wobec uczniowskiego uwikłania w sieć. [Teacher vs. student's entanglement in the Internet], http://www.ckp.edu.pl/konferencja/wyklady.html
  • Kołodziejczyk, W., 2010, Pokolenie Y. [Y Generation] [in]: Uczyć łatwiej [To teach more easily], Wyd. Szkolne PWN, Warszawa.
  • Kołodziejczyk, W. 2009, iMózgi w e-szkole [iBrains in e-school], Focus, 9, 2009.
  • Tapscott D., 2008, http://dontapscott.com/books/grown-up-digital
  • Nowakowski Z., 2009, Nowa edukacja dla pokolenia sieci, czyli e-podręczniki na platformie edukacyjnej [New education for the Net Generation - e-handbooks on education platform], http://www.ap.krakow.pl/ktime/ref2009/nowakows.pdf.
  • Piotrowska I., 1996, Wykorzystanie Geograficznych Systemów Informacyjnych w nauczaniu geografii [Usage of Geographic Information System in geography teaching], [in]: Jarowiecki J., Piskorz S. (edit), Różne drogi kształcenia i dokształcania nauczycieli geografii [Different ways of educating and schooling geography teachers], Wydawnictwo WSiP, Kraków, pp. 136-143.
  • Piotrowska I., 2000, Geografia a praktyka szkolna w nowym systemie edukacyjnym [Geography and school practise in new educational system], [in]: Geografia w reformowanym systemie szkolnictwa. Nowoczesna Szkoła (Geography in reformed school system. Modern school), 3. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków, pp. 39-47.
  • Piotrowska, I. 2010, Rola dydaktyki geografii w kształceniu twórczego nauczyciela [Role of geography didactics in educating a creative teacher], [in]: A. Kwatera, P. Cieśla (ed.), Rola i zadania dydaktyk przedmiotowych w kształceniu nauczycieli [Role and tasks of subjects' didactics in educating a teacher], UP, Kraków, pp.136-144.
  • Piotrowska I., (printing), Współczesne pokolenie cyfrowe wyzwaniem dla szkoły [Modern Digital Generation as a challenge for schools], Pedagogia, Poznań.
  • Podgórski Z., 1988, Przykład zastosowania mikrokomputerów w nauczaniu geografii [Case of microcomputers usage in geography teaching] Geografia w Szkole, 2, pp. 116-117.
  • Podgórski Z., 1991, Podnoszenie skuteczności nauczania geografii przez zastosowanie mikrokomputerów [Raising effectiveness of geography teaching through usage of microcomputers], [in]: Falkowski J., Świtalski E. (ed.), Geografia jako nauka i przedmiot nauczania w Polsce [Geography as a science and a school subject in Poland], UMK, Toruń, pp. 21-29.
  • Podgórski Z., 2007, Wybrane aspekty badań nad stosowaniem komputerów nauczaniu geografii [Selected aspects of research over computer usage in teaching geography], Geografia w Szkole, No. 2, pp. 31-38.
  • Polska na tle innych państw członkowskich UE w realizacji Programu 'Edukacja i szkolenie 2010 [Poland vs. other EU members in implementing Education Programme and training 2010), Materiał opracowany przez MEN, Departament Współpracy Międzynarodowej [Paper elaborated by MEN, Department of International Cooperation], 2006, Warszawa.
  • Szkoły na miarę XXI wieku. Dokument roboczy Służb Komisji, Komisja Wspólnot Europejskich UE [Schools for the 21st century. Commission Staff Working Document, Commission of the European EU], 2007, Bruksela.

Typ dokumentu

Bibliografia

Identyfikatory

Identyfikator YADDA

bwmeta1.element.agro-26e3c960-fa95-49ce-83d8-9947f2ea0db5
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.