PL
Wstęp. Nieprawidłowe nawyki żywieniowe, takie jak: opuszczanie pierwszego śniadania, zbyt częsta konsumpcja słodyczy, słodzonych napojów gazowanych i chipsów mają niekorzystny wpływ na rozwój dziecka, prowadząc m.in. do wystąpienia nadwagi i otyłości. Jednym z zadań szkoły jest przeciwdziałanie tym nawykom, kształtowanie zdrowego stylu życia i propagowanie zasad racjonalnego żywienia. Cel pracy. Celem pracy była ocena wpływu środowiska szkolnego na zachowania żywieniowe dzieci. Materiał i metody. Analizowano wyniki uzyskane na podstawie trzech autorskich kwestionariuszy: ankiety dotyczącej organizacji żywienia w szkole, oceny asortymentu sklepiku szkolnego oraz ankiety skierowanej do uczniów, która zawierała pytania dotyczące produktów spożywanych w trakcie pobytu w szkole. W badaniu uczestniczyły cztery szkoły podstawowe. Ankietę skierowaną do dzieci przeprowadzono w klasach I i VI. Wyniki. Wśród uczniów klas szóstych, w porównaniu do młodszych dzieci, większy odsetek uczniów spożywał produkty typu fast food (25% vs 7%; p < 0,001), słone przekąski (16% vs 6%; p = 0,004), napoje gazowane (26% vs 7%; p < 0,001) i energetyczne (10% vs 2%; p = 0,007). Odwrotną zależność zaobserwowano w przypadku produktów mlecznych i warzyw. Wnioski. Wśród uczniów klas szóstych częściej, niż wśród młodszych dzieci, pojawiały się niepożądane zachowania żywieniowe, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na prawidłową organizację żywienia w szkole oraz edukację żywieniową dzieci.
EN
Introduction. Improper eating habits, such as missing breakfast, excessive consumption of sweets, carbonated sweetened beverages and crisps adversely affect child development, and, inter alia, result in overweight and obesity. One of school's responsibilities is to counteract these habits by developing healthy lifestyle and by promoting the principles of prudent nutrition. Aim. The aim of this study was to assess the impact of school environment on children's eating behavior. Materials and methods. The study analyses results of three original questionnaires: a survey on nutrition at school, an evaluation of school shop products and a questionnaire addressed to students, which included questions on products consumed during their stay at school. The study was conducted in four primary schools. The survey addressed to students was carried out in grades I and VI. Results. Among sixth graders, compared to younger children, a higher proportion of students consumed products such as: fast food (25% vs 7%; p < 0.001), salty snacks (16% vs 6%; p = 0.004), carbonated beverages (26% vs 7%; p < 0.001) and energy drinks (10% vs 2%; p = 0.007). The opposite was observed for the intake of dairy products and vegetables. Conclusion. Improper eating habits are more frequent among sixth grade students than among younger children. Therefore, special attention should be paid to proper organization of nutrition at school, as well as to nutrition education of children.